می سرا


ودکا سیب زمینی

همانگونه که میدانید برای تهیه هر گونه ودکا نیاز به شراب اولیه (خام) آن داریم. در مقاله شراب سیب زمینی تهیه نوعی شراب توضیح داده شده است. از این شراب میتوان ودکا گرفت ولی روش ساده تری برای تهیه شرابی که فقط بدرد تهیه ودکا میخورد نیز وجود دارد. باید توجه داشت شراب خام سیب زمینی ارزش شراب رومیزی را نداشته زیرا بو و طعم و رنگ آن نشانه شراب خوبی نیست ولی برای تهیه ودکا ، شراب خام مناسبی است. شراب خام سیب زمینی ویژه تهیه ودکا دارای رنگی کدر است و زمان بسیار طولانی برای ته نشین رسوبات آن لازم است ولی برای تعریق نیازی به رسوب دادن شراب سیب زمینی نداریم. این لیکور در روسیه و کشورهای اروپای شرقی بخصوص لهستان طرفداران زیادی دارد.

** نویسنده را باور بر اینست که دوستان عزیز پیش از شروع مراحل مختلف تهیه هر گونه شراب از ضدعفونی کردن ، روش کلی تهیه شراب ، آبسنجی یا رفراکتومتر ، کاربرد جدول انتهورا و حسابگر تولید شراب، بشکه تخمیر ، کیسه متقال صافی ، قفل هوا (1) یا (2) یا (3) ، همزن ، سیفون کردن ، شیشه کردن شراب ، آمیزه کردن شراب ، شکر یا عسل ، انواع مخمر موجود در بازار ، فعال کردن مخمر و یادداشت مراحل مختلف تهیه و آماده سازی شراب اطلاع داشته باشند. مطالعه فرهنگ واژه ها و برای درک کامل جزئیات ، مقالات پرسش و پاسخ و چه کنم؟ را مرور کنید.

شراب خام سیب زمینی مخصوص تهیه ودکا:

مواد لازم:

سیب زمینی تازه 5 کیلو (بدون لکه سبزی یا جوانه)

شکر 2 کیلو گرم

مخمر 20 گرم

ابزار لازم:

رنده

دیگ بزرگ

بشکه 30 لیتری

کیسه صافی

قفل هوا

آبسنج (شیرینی سنج)

طرز تهیه:

سیب زمینی را شسته و رنده کنید.

مخمر را با دو قاشق غذاخوری شکر و قدری آب گرم در لیوانی ریخته ، هم بزنید و حل کنید و بگذارید فعال شود.

در یک دیگ بزرگ مقدار 5 لیتر آب را جوش آورده و سیب زمینی رنده شده اضافه کرده و همبزنید تا سیب زمینی قدری بپزد. لازم نیست سیب زمینی کاملا پخته شود. همین قدر که سیب زمینی قدری نرم شده و شروع به له شدن نمود ، کافیست (حدود 5 دقیقه). از روی حرارت بردارید.

حدود 15 لیتر آب جوشیده ولی خنک شده را درون بشکه تخمیر ریخته و شکر را اضافه کرده و همبزنید تا کاملا حل شود.

سیب زمینی نیمه پخته را بدرون بشکه اضافه کنید و هم بزنید.

آبسنجی کنید.

مخمر را اضافه کنید و همبزنید.

قفل هوا را نصب کنید.

در محیطی گرم (25 تا 27 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید.

معمولا از روز سوم علامت تخمیر در قفل هوا مشاهده میشود.

بعد از سه روز اولیه ، هر روز درب بشکه را باز کرده و با همزن کاملا محتویات را همبزنید و سپس قفل هوا را نصب کنبد.

دوره تخمیر تقریبا بمدت 15 تا 18 روز طول میکشد (بستگی به درجه حرارت ثابت محیط دارد). زمانی که تخمیر خاتمه یافت ، شراب خام را با کمک کیسه صاف کرده و شراب خام بدست آمده را ابتدا آبسنجی نموده و سپس با کمک دیگ پخت یا برج تقطیر ، تعریق کنید.

ودکای سیب زمینی حاصل را بگذارید تا 15 روز آمیزه شود. پس از آن قابل مصرف است.

لازم بتذکر است که تهیه این ودکا بر اساس نسخه قدیمی روسی و تجربه شخصی یکی از دوستان روسی مقیم استرالیا انجام رسیده و دستورالعمل آن را نیز از ایشان گرفته ام. از آنجا که تعدادی از دوستان در مورد مصرف شکر سوالاتی داشتند با ایشان تماس مجددا گرفتم و ایشان تائید کردند که در روسیه و لهستان و کشورهای یوگسلاوی سابق از هر نوع شکر (شکر خام یا شکر سفید) استفاده میکنند و مشکلی نیز پیش نیامده است. بدعوت ایشان از تولید خانگی این مشروب در مزرعه شخصی ایشان بازدید و چند جرعه ای نیز بسلامتی همه دوستان نوشیده شد که طعم و بوی ملایم و بسیار خوش خوراک داشت و صد البته با پشت بندی از سوسیس ، پیراشکی گوشت و پنیر و نان خانگی. ایشان از این مشروب در تمام طول سال استفاده میکنند و مهمانان و بازدید کنندگان نیز با همین مشروب خانگی پذیرایی میشوند.

موفق باشید.

این دستورالعمل در بهمن 1387 بهروز شد.

برچسب‌ها: ,

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© می سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است