می سرا


تهیه ودکا (عرق) خرما

مقدمه: شاید ساده ترین روش تهیه ودکا از میوه باشد. دلیل آن شیرینی زیاد و از طرفی دارا بودن مقدار زیادی پکتین و آمادگی بیش از حد برای تخمیر شدن است. در جدول بریکس این میوه بالاترین درجه را از نظر میزان قند دارد. ودکای خرما از نظر طعم و مزه یکی از بهترین هاست و بخاطر بوی ملایم آن طالبان زیادی دارد.

آنچه در زیر میآید طرز تهیه ودکای خرماست. مراحل مختلف از تولید شراب خام تا شیشه کردن توضیح داده شده است.

آمادگی:

نویسنده را باور بر اینست که دوستان عزیز پیش از شروع مراحل مختلف تهیه هر گونه شراب از ضدعفونی کردن ، روش کلی تهیه شراب ، کاربرد جدول انتهورا ، بشکه تخمیر ، کیسه متقال صافی ، قفل هوا (1) یا (2) یا (3) ، همزن ، سیفون کردن ، شیشه کردن مشروب ، آمیزه کردن مشروب ، شکر یا عسل ، انواع مخمر موجود در بازار ، فعال کردن مخمر ، تشتک زدن و یادداشت مراحل مختلف تهیه و آماده سازی شراب برای تعریق و کاربرد آبسنج و الکل سنج اطلاع داشته باشند. مطالعه فرهنگ واژه ها و برای درک کامل چزئیات به پرسش و پاسخ و چه کنم؟ را فراموش نکرده و نیازی به توضیح واضحات نیست.

برای تهیه هرگونه ودکا (آراک- عرق- آراخ) ابتدا نیاز به تهیه شراب از میوه تازه یا خشک یا شیره آن دارید ولی نیازی به گذشتن از کلیه مراحل تهیه شراب معمولی یعنی تخمیر مرحله دوم ، صاف کردن و بطری کردن شراب آن نیست. مطالعه بخشهای قبلی در مورد تهیه شراب و همچنین عرق گیری را توصیه میکنم. بهترین ودکا از غلات تهیه میشود ولی مراحل تهیه آن قدری پیچیده تر از میوه های شیرین تازه یا خشک نظیر: انگور ، خرما ، سیب ، کشمش ، مویز و .... است.

یکی از بهترین و مطبوع ترین مشروبات الکلی ودکای خرماست. گیرائی خاصی دارد و بدون بو میباشد. در تمام فصول قابل تهیه و شاید ارزان تر از عرق کشمش است. قابل تهیه از شیره خرما یا خود خرما بوده و حتما لازم نیست از رطب یا خرمای درجه یک درست شود فقط میوه باید سالم و خرابی نداشته باشد. برای تهیه حدود 10 بطر عرق خرما (حجم محصول بستگی به مقدار شیرینی خرما دارد به جدول انتهورا مراجعه کنید ) نیاز به مواد اولیه زیر است. کار زیادی میبرد ولی به زحمت آن واقعاً میارزد. درجه الکلی بستگی به شیرینی خرما و پروسه تولید دارد. با خرمای معمولی و یکبار تقطیر میتوان ودکا با درجه الکلی حدود 40% را فراهم نمود.

مواد اولیه:

خرما 10 کیلو (اگر از شیره خرما استفاده میکنید نیاز به حدود 8 کیلو شیره خرما دارید. راجع به تهیه شراب از شیره یا آب میوه قبلا توضیح داده شده است).

شکر یا عسل 2 قاشق غذاخوری (بهیچ عنوان بیش از این مقدار از شکر استفاده نکنید تهیه ودکا از شراب بدلیل تقطیر و الکل گیری ، با تهیه شراب معمولی تفاوت دارد).

مخمر 5 گرم.

آب گرم 40 لیتر (لازم نیست آب جوش باشد).

ابزار لازم:

بشکه درب دار پلاستیکی 100 لیتری (تخمیر خرما نیاز به حجم ظرفی زیادی دارد باصطلاح زیاد "ری" میکند).

طشت یا لگن پلاستیکی.

پاروی چوبی برای همزدن.

آب سنج برای تعیین میزان شیرینی موجود در مراحل مختلف.

کیسه بزرگ از جنس متقال یا کرباس برای جدا کردن تفاله تخمیر شده.

الکل سنج برای تعیین میزان الکل در محصول نهانی.

شیشه تمیز و خشک شده با چوب پنبه یا تشتک.

بشکه 10 لیتری.

دفترچه یادداشت روزانه برای ثبت مراحل انجام شده یا مراجعه و ثبت در جدول انتهورا .

زمان تهیه: هر فصل از سال میباشد (البته تابستان گرم بهتر است) و از آنجا که تخمیر خرما خیلی سریع و حجم تخمیری آن خیلی زیاد است ، هر روز حداقل دو یا سه بار باید آنرا هم زد و زیر و رو نمود وگرنه خیلی زود حجم آن زیاد شده و ری کرده و از سر بشکه تخمیر لبریز میشود! خرما را به هیچ عنوان نشویید.

مرحله اول:

طرز تهیه شراب خام خرما

1- هسته و کلاهک سر خرما را با رعایت اصول بهداشتی ( تمیز بودن و کاربرد دستکش) جدا کنید و دور بریزید.

2- شکر یا عسل را در آب گرم ریخته و مخمر را اضافه کرده با قاشق هم زده تا کاملا حل شوند و بگذارید تا حدود نیم ساعت آرام در گوشه ای باشد تا مخمر فعال شود.

3- گوشت خرمای باقیمانده (خرمای بی هسته و کلاهک) را تا حد ممکن و فقط با فشار دست له کنید. راه آسان آنست که هر بار مقداری خرما را در طشت پلاستیکی تمیز ریخته ، قدری آب گرم اضافه کرده با ته دست به آهستگی خرما را در کناره یا کف طشت له کنید. هر بار خرمای حل شده را مستقیم در بشکه بریزید. له کردن خرما به عمل تخمیر کمک فراوانی کرده و طول مدت تخمیر را کاهش میدهد.

4- بشکه را به مکانی گرم منتقل کنید. (حمام ، گرمخانه و یا اطاق آفتاب رو مکان مناسبی است). فراموش نکنید تخمیر هرگونه ماده شیرین دارای بوی شدید تخمیر (اکسید کربن) است!

5- مخمر فعال را درون بشکه ریخته ، با پاروی چوبی هم بزنید تا با خرمای له شده ممزوج و مخلوط شود. باقیمانده آب گرم را درون بشکه ریخته و سپس با هم زن چوبی کاملا مخلوط کنید.

6- از آب سنج استفاده و میزان شیرینی را با ذکر تاریخ شروع و مقدار خرما و سایر اطلاعات و اعمال انجام شده یادداشت کنید. درب بشکه را ببندید. همزن چوبی را با آب جاری شسته و آویزان کنید.

خیلی آرام طبیعت کار خود را شروع میکند و از همان لحظه عمل تخمیر آغاز میشود.

7- روز دوم با همزن به بشکه حمله کنید و تا حدود 5 دقیقه آنرا همزده و زیر و رو کنید.

8- روز سوم اگر هوای محیط گرم و مناسب باشد بوی اکسید کربن (گاز متصاعد شده از فعل و انفعال تخمیری ، اکسید کربن) را حس خواهید کرد و اگر محیط گرم نباشد ممکن است تا روز چهارم یا پنجم بوی تخمیر را حس نکنید. به محض احساس بوی تخمیر ، عمل همزدن و زیر ورو کردن را به دو یا سه بار در روز افزایش دهید. تغییرات را با ذکر تاریخ یادداشت کنید. از روز سوم درب بشکه را خیلی سفت نکنید و همیشه روی بشکه را به پارچه ای تمیز مرطوبی بپوشانید که پشه یا هر عنصر ناخواسته به درون آن نفوذ نکند.

9- بین 15 تا 20 روز (دو تا سه هفته) بسته به گرمای محیط و میزان شیرینی خرما و تکرار همزدن متناوب بشکه را ادامه دهید. ، جوشش تخمیر در روزهای آخر ، آرام و آرامتر میشود. (یادداشت مراحل مختلف و مشاهدات روزانه فراموش نشود)

10- به محض آنکه در سطح بشکه جوشش تخمیری را مشاهده نکردید ، مرحله صاف کردن را شروع کنید. در این مرحله کار گروهی نتیجه بهتری دارد. برای این منظور با کاسه یا پیمانه ای تمیز و پلاستیکی و در کنار بشکه ، لگن بزرگی قرار داده کیسه را درون لگن گذاشته و اقدام به ریختن ماده تخمیر شده که هنوز دارای تفاله خرما میباشد درون کیسه کنید. سر کیسه را یک نفر بگیرید و ته کیسه را بکمک دستیار بپیچانید تا به مایع درون کیسه فشار آمده و مایع تخمیر شده از کیسه خارج شود. آنقدر بفشارید تا تمام مایع که رنگ قهوه ای روشنی دارد از تفاله جدا شود و درون لگن باقی بماند. نگذارید (دُرد )خرما از کیسه عبور کند. مایع بدست آمده همان مرحله اول تخمیر شراب (هرگونه شراب) است.

11- بشکه را کاملا تمیز بشویید و شراب خام را درون آن ریخته و بگذارید تا دو یا سه روز دیگر مرحله دوم تخمیر را بگذراند و آب سنج کمترین میزان شیرینی در شراب حاصل را نشان دهد. ساده تر اینکه تمام شیرینی تبدیل به الکل شود. شراب بدست آمده باید درجه 0.996-0.990 را نشان دهد (کاملترین شراب دبش). شراب بدست آمده حدود چهل لیتر است. درب بشکه کاملا مسدود باشد.

مرحله دوم:

لوازم عرقگیری:

الف- یک لوله مسی یا استیل با قطر داخلی 8 میلیمتر و طول حداقل 100 سانتیمتر (قابل تهیه از فروشگاه لوازم اتوموبیل یا تعمیر یخچال و رادیاتور). اگر خودتان وارد نیستید در همان محل میتوانند آنرا مارپیچ کنند.

ب- دو لوله پلاستیک شفاف (بیرنگ) با قطر داخلی 10 میلیمتر و طول حداقل حدود 150 سانتیمتر و 100 سانتیمتر (قابل تهیه از فروشگاه لوازم کامیون – لوله ایست فشار قوی که برای ترمز بادی بکار میرود).

پ- دیگ زودپز یا دیگ پخت با ارتفاع و ظرفیت حداقل ده لیتری با سوپاپ اطمینان قابل جدا شدن از دیگ که دارای درجه حرارت سنج باشد.

اگر صنعتگر مورد اعتمادی را سراغ دارید ساختن دیگ پخت آسان است و میتواند از جنس مس یا آلومینیوم ساخته شود. برای آشنایی بیشتر تصاویر مختلفی را خواهید دید که به طرز کار و عملکرد دیگ پخت کاملا آشنا شوید. این موضوع بسیار مهم است که از نحوه عملکرد این دیگ کاملا اطلاع داشته باشید. در ضمن برای تهیه سایر عرقیات مفرح نیز قابل استفاده است.

ت- الکل سنج و لوله آزمایش

ث- گیره نگهداری و مهار لوله پلاستیک

ج- منبع حرارت

چ- آب سرد روان

مرحله سوم:

تقطیر:

قبل از هر اقدامی بیاد داشته باشید الکل ماده ایست فرار و سریع الاشتعال بخصوص اگر بصورت گاز باشد.

1- دیگ پخت را تا سه چهارم حجم آن از شراب خام خرما پر کنید.

2- درب دیگ را بسته و لوله پلاستیکی را روی زائده سوپاپ دیگ سوار کنید و آنرا کاملا آب بندی کنید که بخار از آن خارج نشود.

3- منبع حرارت (گاز بهترین است) را روشن کنید.

4- لوله 150 سانتیمتری پلاستیک را به سر لوله مارپیچ مسی یا استیل وصل کرده و لوله 100 سانتیمتری را نیز به انتهای لوله مارپیچ محکم کنید.

5- لوله مارپیچ را در سینک ظرفشویی قرار داده و راه خروج آب ظرفشویی را ببندید.

6- شیر آب را باز کنید تا لوله مارپیچ کاملا زیر آب بماند (غرقآب شود).

7- سر خروجی لوله پلاستیک را درون لیوانی تمیز وارد کرده و با گیره محکم کنید که دستتان آزاد باشد.

8- با دقت مواظب لوله پلاستیک باشید که پیچ خوردگی یا انسداد نداشته باشد و عمل عرقگیری با اشکال مواجه نشود.

9- مواظب درجه حرارت دیگ باشید و دایم آنرا کنترل کنید.

توجه: درجه حرارت نشان داده شده روی عقربه حرارت سنج نباید از حدود 75 درجه سانتیگراد تجاوز کند. با آنکه میدانیم الکل اتیلیک در حدود 78 درجه سانتیگراد تصعید میشود ولی بدلیل آنکه حرارت سنج دیگهای زودپز در محوطه خالی بالای دیگ قرار دارد و میله حساس (المنت حرارتی) داخل مایع در حال پخت نیست اختلاف زیادی با گرمای فضای خالی بالای دیگ پخت وجود خواهد داشت و همیشه گرمای درون مایع پخت چند درجه گرمتر از محفظه بالائی دیگ وجود خواهد داشت. در کارخانجات تهیه مشروبات الکلی و با وجود امکانات فراوان ابزاری ، درجه حرارت داخل مایع پخت را در حدود 70 درجه سانتیگراد نگه میدارند ولی درجه دوم که در مکان خالی از مایع بالای دیگ پخت قرار دارد درجه کمتری را نشان میدهد. اگر درجه حرارت بالا رود عرق (الکل) تولیدی همراه با تفاله مایع موجود در دیگ پخت خارج میشود و فیلترینگ الکل حاصل قدری مشکل است. اگر به چنین مشکلی برخوردید محصول ناخالص (الکل کدر) بدست آمده را با پخت بعدی مخلوط کنید و پخت را ادامه دهید. از طرف دیگر اگر با حرارت زیادتری الکل متصاعد شود طعم بدی را خواهد گرفت که خوش آیند ذائقه نیست. در برج تقطیر این مشکل حل شده و درجه حرارت خروجی نشان داده میشود و هرگونه تولید دیگر به داخل مخزن پخت باز میگردد.

10- پس از مدت کوتاهی (حدود 15 تا 20 دقیقه) بخار الکل (الکل تصعید شده از شراب) را در ابتدای لوله که به دیگ وصل شده خواهید دید. اگر ظرف این مدت بخار تصعیدی الکل مشاهده نشد و محصولی بدست نیامد کمی حرارت را زیاد کنید و حدود پنج دقیقه دیگر ادامه دهید و اگر بازهم نتیجه ای حاصل نشد کمی بیشتر حرارت را اضافه کنید تا سیلان الکل سرد شده را بدرون ظرف یا لیوان مشاهده کنید. با کمی تمرین میزان حرارت مطلوب را خواهید یافت. در این مرحله الکل حاصل به ظرف مربوطه به آهستگی و مداوم جاری میشود و نیازی به کم یا زیاد کردن حرارت نیست. عمل پختن شراب و نتیجه آن تصعید الکل تمیز و بدون ذرات معلق نیاز به قدری تمرین دارد و اگر حرارت زیاد و مشروب شما کدر شد آنرا به پخت بعدی اضافه کنید.

11- از این مرحله ودکای شما پس از مرحله سرد شدن و عبور لوله مارپیچ بصورت مدام و ریزش نازکی به درون لیوان میریزد.

12- در هر پخت به میزان یک سوم استکان از تولید اولیه را (حدود 50 سی سی از سر تقطیر) دور بریزید و لوله خروجی را بدرون ظرف تولید راهنمایی کنید.

13- به محض آنکه آب درون سینک ظرفشویی گرم شد ( حدود 40 درجه سانتیگراد یا با فرو کردن انگشت در آب احساس گرما نمودید) شیر آب سرد را باز کرده و زیرآب یا سیفون سینک را بکشید تا آب تعویض و خنک شود. دایم این مرحله را بمحض گرم شدن آب تکرار کنید.

14- با رعایت دایمی مرحله 9 و پس از قدری تحمل لوله آزمایش را از ودکای جاری شده پر کنید و درجه الکل را آزمایش نمایید.

15- در آغاز درجه الکل حدود 55 درجه یا بیشتر است (اگر کمتر بود نگران نباشید ، شیرینی خرما زیاد نبوده است) تنها اثر آنست که کمتر از میزان پیش بینی شده ، عرق تهیه میشود.

16- سر لوله را در شیشه گذاشته و بگذارید سیلان الکل ادامه یابد. (مرحله 9 را بیاد داشته باشید)

17- وقتی نیمی از شیشه پر شد از مرحله 12 پروسه را تکرار کنید.

18- زمانی که شیشه نیمه پر شد درجه الکل پروسه عرقگیری کاهش مییابد و تا زمانیکه الکل سنج درجه حدود 22 را نشان دهد ادامه دهید که تقریبا شیشه معمولی شما پر شده است.

19- گاز را خاموش کرده و بگذارید تا دیگ از جوشش بیافتد. در این مرحله دیگر از لوله مایعی خارج نمیشود

20- درب دیگ را با دقت باز کرده و با کمک دستگیره محتویات آنرا دور بریزید.

از مرحله 1 شروع کنید و آنقدر ادامه دهید تا شراب خام موجود در بشکه تمام شود.

اگر همه مراحل را درست عمل کرده باشید بیش از 5 لیتر ودکای خرما با درجه الکلی حدود 40% دارید. همه شیشه ها را درون شیشه (جار) بزرگی ریخته تا دارای درجه الکلی مساوی شود. با کمک قیف و پیمانه مجددا شیشه ها را تا 5 سانتیمتری گلوی آن پر کرده درب آنرا با چوب پنبه یا تشتک محکم کنید. روی شیشه ها برچسب زده و با ذکر تاریخ مشروب خود را نامگذاری کنید.

با تبریک از این لحظه مشروب شما آماده مصرف است. این مشروب را میتوان آمیزه نموده و یا فیلتر زغالی کنید تا جا افتاده و خوش طعم شود.

کلیه ظروف و لوله ها را کاملا شسته و تمیز و ضدعفونی و برای بار دیگر در محل تمیزی نگهداری کنید. به دفتر یادداشت خود هم سری بزنید و از این تجربه یاد کنید.

برچسب‌ها: ,

91 Responses to “تهیه ودکا (عرق) خرما”

  1. # Anonymous ناشناس

    DAMET GARM OMIDVARAM KARETO EDAME BEDI REFIGH  

  2. # Anonymous ناشناس

    بسیار عالی بود . اگه ممکنه آموزشهای ساخت ودکا و ... را بصورت فایل قابل دانلود نیز قرار دهید.  

  3. # Anonymous ناشناس

    عالی بود  

  4. # Anonymous مي گسار

    تشکر بابت توضيحات و مطالب عاليت دوست خوب من
    فقط يه چيزي جا مونده که مقادير مواد و نسبت اب يا مخمر رو ذکر نکردين
    و همينطور راجع به مخمر و نوع و مقدارش منون ميشم اگه ان ها رو هم بگين  

  5. # Anonymous ناشناس

    با سلام وخسته نباشید .
    لطفا طرز تهیه عرق (ودکا ) از گندم و نان خشک رو توضیح بدهید . و اینکه یکی از اشناهای ما ارمنی هست در عرض 4 روز از کشمش ودکا خیلی خوبی درست میکنه و روشش رو نمیگه چطوری چنین چیزی ممکن هست ؟  

  6. # Anonymous ناشناس

    سلام دوست عزیز
    من طبق دستورالعمل جلو رفتم ولی عرق به دست آمده مزه‌ای بسیار تندی دارد.
    راستش جرات نکردم ازش بخورم ولی با شعله کاملا آبی هم میسوزد.
    فکر میکنم درصد الکلش بالاست.
    مشکل محصول من چیست؟ آیا میتوان آن را مصرف کرد؟ خطری ندارد؟  

  7. # Anonymous ناشناس

    سلام جناب
    اول از هر چیزی میخواستم خیلی خیلی از زحمتی که کشیدین ازتون تشکر کنم و هر وقت که عرق خرمای من آماده شد مطمئنا به سلامتی شما میخورمش.
    فقط یه سوال داشتم اگر هرچی زودتر به من جواب بدین خیلی خیلی ازتون ممنون میشم. من حدود بیست کیلو خرما رو پاک کردم و طبق مراحل شما پیش رفتم.ولی آب کافی نریختم یعنی 80 لیتر ولی فردای اون روز که دیدم خیلی خرمام سفته بهش مقدار مانده رو آب اضافه کردم. الان 5 روز گذشته ولی خرمام اصلا پف نمیکنه !!! همونطور آبکیه. میشه بهم بگین چطوری باید عرقمو نجات بدم . خیلی ازتون ممنون میشم.
    با تشکر فراوان از شما  

  8. # Anonymous ناشناس

    سلام به همگی میخواستم ببینم من به جای لوله مسی از لوله المینییومی استفاده کردم برام مشکلی پیش نمیاد ممنون میشم اگه راهنماییم کنید  

  9. # Anonymous ناشناس

    با درود
    من تمامی مراحل شراب خرما را انجام دادم،البته بعد از چهار روز که عمل تخمیر مشاهده نشد کمی مخمر مجدد اضافه کردم.اما پس از گذشت 15 روز و انجام عملیات تعریق مطابق با دستور العمل ذکر شده،ودکای بدست آمده به شدت بوی بد میداد که نمی شد آن را استفاده کرد،لطف کنید به بنده بفرمایید که اشکال کار من از کجا بوده که ودکا این بوی بد را گرفته؟  

  10. # Anonymous ناشناس

    سلام از کجا میشه فهمید یه عرق مرغوب و قابل استفاده هست یا نه اگه طعم یا بوش تند باشه قابل استفاده هست؟  

  11. # Anonymous علي محمد

    آقا دردود برشما فرزندان برحق زكرياي رازي.ببينيد علت بوي عرق از چيه؟؟عرق كشميش من خوش بو در مياد اماخرمام بد بو ميشه چرا؟  

  12. # Anonymous ناشناس

    سلام خدمت ساقی با مرام خواستم تشکری از شوما کرده باشم بسیار سایت زیبا و با حالی دارید من هم اب جو رو بار گزاشتم و خوب پیش میره با سپاس فراوان
     

  13. # Anonymous ناشناس

    سلام خدمت ساقی با مرام خواستم تشکری از شوما کرده باشم بسیار سایت زیبا و با حالی دارید من هم اب جو رو بار گزاشتم و خوب پیش میره با سپاس فراوان
     

  14. # Anonymous ناشناس

    سلام خدمت ساقی با مرام خواستم تشکری از شوما کرده باشم بسیار سایت زیبا و با حالی دارید من هم اب جو رو بار گزاشتم و خوب پیش میره با سپاس فراوان
     

  15. # Anonymous ناشناس

    سلام خدمت ساقی با مرام خواستم تشکری از شوما کرده باشم بسیار سایت زیبا و با حالی دارید من هم اب جو رو بار گزاشتم و خوب پیش میره با سپاس فراوان  

  16. # Anonymous ناشناس

    سلام کسی هست کمک کنه اقا برای 5 کیلو خرما چلدر مخمر و شکر لازمه  

  17. # Anonymous ناشناس

    سامو علیکم به ساقی عزیز وارزوی سلامتی.. منم به مشکل این رفیقمون بر خوردم که 5 کیلو کشمش یا خرما به چه میزان شکر و قرص مخمر نیاز داره  

  18. # Anonymous ناشناس

    سامو علیکم به ساقی عزیز وارزوی سلامتی.. منم به مشکل این رفیقمون بر خوردم که 5 کیلو کشمش یا خرما به چه میزان شکر و قرص مخمر نیاز داره  

  19. # Anonymous ناشناس

    سامو علیکم به ساقی عزیز وارزوی سلامتی.. منم به مشکل این رفیقمون بر خوردم که 5 کیلو کشمش یا خرما به چه میزان شکر و قرص مخمر نیاز داره  

  20. # Anonymous ناشناس

    ساقي سلام
    با خرماي شكرك زده هم ميشه يا نه
     

  21. # Anonymous ناشناس

    عالی بود دستتون درد نکنه خدا کنه مال من خوب از اب در بیاد  

  22. # Anonymous ناشناس

    سپاس فراوان دوست گرامی بخاطر آموزش های خیلی خیلی خوبتون. پایدار باشی همیشه  

  23. # Anonymous ناشناس

    من ٢كيلو شكر هم ميزنم حجم عرقي كه ميگيريم خيلي بيشتر ميشه چرا گفتين بيشتر از يه قاشق شكر نزنيم؟
     

  24. # Anonymous ناشناس

    با سلام ميشه از ملاس چغندر ودکا گرفت ؟ اگر ميشه لطفا توضيح دهيد. سپاس از شما  

  25. # Anonymous ناشناس

    ﺳﻴﻜﺪﻳﺮ  

  26. # Anonymous ناشناس

    اینجا هیچ کس جواب گو نیست مادرتان را بگایم نویسنده را بگایم این کیر مبارکم در دها ساقی
     

  27. # Anonymous ناشناس

    اینجا هیچ کس جواب گو نیست مادرتان را بگایم نویسنده را بگایم این کیر مبارکم در دها ساقی
     

  28. # Anonymous ناشناس

    ببخشید میشه سیکمو بخورید مست کننده است  

  29. # Anonymous ناشناس

    هی ساقی شونبول دراز دارم بیا به مادرت بخوره  

  30. # Anonymous ناشناس

    ساقی میشه مادرت امروز بدی به من با هم می بخوریم  

  31. # Anonymous ناشناس

    ساقی زنا زاده کیرم در شرابت  

  32. # Anonymous ناشناس

    سلام
    خیلی ممنون از آموزش هاتون
    دوستان لطفا فحاشی نکنید

    شعور داشته باشید  

  33. # Anonymous ناشناس

    ممنون آموزش خیلی توپیه! من درست کردم ولی الکلش کم بود! چکار کنم الکلش بیشتر شه! من یه بطری کامل خوردم تاز سرمو گرم کرده!
    http://zamo.ir  

  34. # Anonymous ناشناس

    یک سوال با خرمایی که ترش شده هم میشه عرق درست کرد؟


     

  35. # Anonymous ناشناس

    چون الکل چوب تولید میشه بری تو جزییات کاملا توضیح دادن
     

  36. # Anonymous ناشناس

    احتمال زیاد دوران تخمیر کهفرایند تبدیل قند به الکل است درست طی نشده و ناقص تخمیر شده، و یا اینکه شاید بیشتر از مقدار معمول عرق کشی کردی و همشو یه جا ریختی که باعث شده درصد الکل پایین باشه  

  37. # Anonymous ناشناس

    سلام ممنون ازتوضیحاتت.ولی نبایدبیشترازهفت روزبمونه. چون همون درصد55به خاطرزیادموندنشه.بایدحداقلش درصدش70وبراهر2کیلوهیطظرف1.5لیتری بده
     

  38. # Anonymous ناشناس

    بله
    ق  

  39. # Anonymous ناشناس

    نه دادا نمیشه.سردردومعده دردمیاره  

  40. # Anonymous ناشناس

    دوستمون یه مقدارآبشوزیادمیگه لطفابراهرکيلوحدودا2.5ليتربزن  

  41. # Anonymous ناشناس

    من تجربه کردم ونزدم خوب شدچندان مهم نیست فقط جاش روزیادگرم نکنین بعدپف شدن بهش فرصت بدین خنک شه ودوباره 3روزجاش روولرم کنی آماده ست
     

  42. # Anonymous ناشناس

    هر یک کیلو خرما یا کشمش باید نیم گرم مخمر فعال کنید  

  43. # Anonymous ناشناس

    برای فعال کردن مخمر از شکر استفاده نکنید از شربت خرما یا کشمش استفاده کنید برای فعال کردن.چون خوش خوراک میشه  

  44. # Anonymous ناشناس

    به هیچ وجه .موقع تخمیر .در دبه را باز نکنید .چون جوشش تخمیر کاهش پیدا می کند.موقع مخلوط .فقط دبه را تکان دهید. هر موقع تفاله خرما یا کشمش ته نشین شد.موقع تقطیر هست.  

  45. # Anonymous ناشناس

    دمای محیط موقع تخمیر خرما یا کشمش باید به طور شبانه روز ثابت باشد.باید 35 درجه باشد .از دماسنج استفاده کنید.  

  46. # Anonymous ناشناس

    موقع تقطیر .مایع بدست آمده از تخمیر را داخل دیگ بریزید.اگر دیگ 10 لیتر جا می گیرد شما باید 5 لیتر مایع داخل دیگ بریزید.شعله را تا آخر زیادمی کنید .هر موقع داشت جوش می آورد.شعله را کم کنید و در دیگ را محکم ببندید.بعد از نیم ساعت اگر از لوله تقطیر عرق بدست نیامد زیر شعله را کمی زیاد کنید.

     

  47. # Anonymous ناشناس

    برای تخمیر باید یک کیلو خرما یا کشمش 4 لیتر آب بریزید  

  48. # Anonymous ناشناس

    قبل از تخمیر . لازم نیست هسته خرما را جدا کنید.موقع تقطیر با انگشت دست له کنید و داخل دیگ بریزید .لازم نیست به خودتان زحمت بدید از صافی رد کنید .همون طوری با گوشت خرما داخل دیگ بریزید.و تقطیر کنید.الکل زیاد داخل گوشت خرما یا کشمش بیشتر از مایع هست.هیچ موقع دور نریزید و عمل تقطیر را انجام دهید.  

  49. # Anonymous ناشناس

    پاسخ سوالات خود را در گزینه بالا پیدا می کنید.زندگی بدون مستی .معنایی ندارد.فقط دنبال دود نروید.  

  50. # Anonymous ناشناس

    سلام عرض ارادت.. من سه کیلو خرما گرفتم و 12لیتر اب اضافه کردم حدود 5 گرم مخمر و دو قاشق شکر اضافه کردم قفل هوا گذاشتم هر روز همش زدم.بعد از حدود دو هفته ته نشین شد و صافش کردم بوی اون ادمو مست میکنه .سپس شروع به تقطیر در زودپز کردم با لوله الومنیومی باشعله کم ولی متاسفانه عرق حاصله که از هر لیتر حدود 300 سی سی گرفتم خیلی بوی تعفن باری میده ولی کاملا صاف و خوش رنگه ومشکل دومم اینه که الکل اون حدود 20 درصد بود که با الکل سنج گرفتم به نظر شما مشکل چی میتونه باشه ممنون میشم اگر راهنمایی کنید  

  51. # Blogger Unknown

    من خرما رو بدون اب با مخمر و شکر مخلوط کردم و یک هفته هم زدم وسر بشکه رو بستمالان ۶ ماه گذشته به نظرتون چی در میاد؟؟  

  52. # Blogger Unknown

    کسی هست جواب بده سوال دارم  

  53. # Anonymous ناشناس

    سلام خدمت استادعزیزمن تمام مراحل انجام دادم ولی روزپنجم شیشم صاف کردم لطفابگیدچندروزمیتونم نگه بدارم یاخراب میشن  

  54. # Anonymous ناشناس

    آب سنج از کجا بگیرم چند مدله اسم خارجیش چیه  

  55. # Anonymous ناشناس

    خب داداش بوی بدع مشروبت بخاطر گازهای بد بوع و باید از صافی کربن فعال ردش کنی...
    این صافیو از لوازم تسویه فروشی به اسم صافی یخچال یا کربن فعال بخر...برای دفعه ی اول حدود پنچ دقیقه اب ازش رد کن تا تمام کربن های سیاهش خارج بشع بعد ابشو خالی کن و مشروبتو ازش رد تا بوی بدشو بگیرع...این کار تو درصد الکلش تاسیری ندارع خاطرت جمع❤��
    درصد کم الکل مشروبت یا بخاطر اینه که زود تر از موعد شرابو صاف کردی و تقطیر کردی حداقل چهارده پانزده روز بزار تو حالت تخمیر بمونه نگران نباش تا بیست روز هم میتونی نگهش داری و خراب نمیشه فقط بزار کامل تخمیر بشه...و یا میتونه بخاطر اب زیادی باشه که به خرما ها اضافه کردی...��
    موفقو سر خوشی باشی  

  56. # Blogger Unknown

    سلام. علت تند و تیزی عرق بخاطر چیه؟  

  57. # Blogger کوروش کبیر

    اقا من دوباره میزارم از روز سوم‌یا چهارم قفل هوا کار نمیکنه علت چیه ؟

     

  58. # Blogger کوروش کبیر

    اقا من دوباره میزارم از روز سوم‌یا چهارم قفل هوا کار نمیکنه علت چیه ؟

     

  59. # Anonymous ناشناس

    کانال تلگرامی رهروان انتهورا..
    R_antahoora@  

  60. # Blogger آقای خاص

    سلام خداقوت من طبق دستور رفتم جلو. الان ۶روزمیگزره و وسطای تخمیرهستش.ولی وقتی یکم از محصول چشیدم هنوز کاملاشیرینه و اصلا طعم الکل نداره. ایا این طبیعی هست؟  

  61. # Blogger آقای خاص

    خ مای من از اول اصلاکارنمیکنه ولی کشمش خیلی خوب کارمیکنه  

  62. # Blogger آقای خاص

    من دارم قیمت۱۵۰تومن میخای برات بفرستم  

  63. # Blogger Unknown

    سلام دوست عزیز من میخوام باشیره خرما درست کنم میتونی یه توضیح بدی ممنون میشم  

  64. # Blogger Unknown

    اگه هسته خرما رو در هنگام تقطیر جدا کنیم مشکلی هست؟  

  65. # Anonymous ناشناس

    :Telegram
    R_antahoora@  

  66. # Blogger erfan

    یه سوال بعد سه روز مواد کبک‌ میزنه یا نه اگه کبک زد باید چیکار کنیم؟  

  67. # Anonymous ناشناس

    سلام برادر ذکریای راضی
    اقا چرا درصد اول عرقگیری زیاده و تهش کم میشه  

  68. # Blogger Unknown

    سلام استاد عزیز من 200 کیلو خرمارا 20 روزه ریختم تو دبه های 60 لیتری همنجوری که گفتین مراحلشم انجام دادم بعضی هاشم هسته هاش با تفاله هاش جدا شد اب جدا.الان یکی از 60 لیتریام که حدودا 15 کیلو خرماس با 50 لیتر ابا بعد این 20 روز ریختم تو دیگم 4 لیتر عرق 40 درصد میده بعدم پس اب میاد الکلم بالا نمیره زیادم بم عرق نمیده چیکار کنم.لطفا کمکم کنید تا خراب نشده ممنون  

  69. # Blogger Ali

    دقییا مال منم اونطور شده اولاش خوب آتیش میگیره ولی اخراش آب میاد چکار کنم  

  70. # Blogger Unknown

    سلام من عرق خرما ریختم همونجور که گفتید اما الان 5 روزه که گذشته از خرما چشیدم دیدم کمی ترش هست وبوی تیزی داره وقتی هم میزنم کف میکنه میاد بالا وبعد چند دقیقه خرما ها میان رو آب لطفا کمک کنید تا خراب نشده  

  71. # Blogger Unknown

    لوازم پزشکی فروشا یا لوازم آزمایشگاهیا دارن  

  72. # Blogger Unknown

    الکل از داروخونه میل میکنید  

  73. # Blogger Unknown

    سلام استاد من تمام مراحل و انجام دادم روز سوم شرابم کم ترش شده چه کنم  

  74. # Blogger Unknown

    با سلام من عرق خرما طبق دستور شما انداختم اما عرق رنگ تیره داره و ذرات مخمر درونش هست در ابتدا مخمر که رنگ قهوه ایی روشن داره لزج هست میده بعد به مرور بیرنگ میشه لطفا جواب من رو بدید بگید باید چه کار کنم مخمر این مایع لزج تو عرقم نریزه رنگ قهواه ایی روشن هست ...  

  75. # Blogger Unknown

    لطفا جواب سوال بالا رو بدید ساقی عزیز  

  76. # Blogger Unknown

    سلام داداش مرسی بابت مطالب پر کاربردی ک گذاشتین من مخمرو با شکر مخلوط کردم اما صبر نکردم فعال شه همجور ریختم. قفل هوام نزاشتم الزامیه؟
     

  77. # Blogger Unknown

    سلام
    خرما با هسته ریخته بشه چی میشه ؟ خراب میشه ؟  

  78. # Anonymous ناشناس

    ۵ گرم مخمر ۱ قاشق غذا خوری شکر نصف کاسه اب ولرم  

  79. # Anonymous ناشناس

    موافقم  

  80. # Blogger Unknown

    سلام عرض ادب.عرق خرماقفل هوانمیخواد؟  

  81. # Blogger Unknown

    نه مشکلی نداره  

  82. # Blogger Unknown

    سلام.ممنون که توضیح کامل دادی.فقط من نمیدونم چطوری باید الکل متلیک رو جدا کرد اگه میشه جواب بدین  

  83. # Blogger Unknown

    سلام خسته نباشید قند شیره خرما رو چند درصد باشه خوبه  

  84. # Blogger Unknown

    چه ربطی داره کی گفته الکل چوب میندازه یه زمان خودم میگرفتم واسه زد عفوني ازش هم خوردم،، نه بوی و طعم بدی داشت نه مسموم کرد  

  85. # Blogger Unknown

    سلام واسه اولین بار خرما انداختم امروز روز سومشه جدا از بوی تخمیر بوی پا هم میده،،، میخواستم بدونم عادیه یا داره خراب میشه؟؟  

  86. # Blogger H

    دوست عزیز شکر میگن زیاد نزنین بخاطر اینه که قاتل کبد هست عرقی که از شکر بدست میاد اگر خواستین از شکر قهوه ای استفاده کنین  

  87. # Blogger Unknown

    با عرض سلام خدمت ساقی گل آقا من از طرف اون چند نفری که بهت فوش دادن واقعا معذرت خواهی میکنم ایقد فشار روحی وروانی روی ما سنگینی میکنه یکجورهایی دیوانه شدیم ()یه آدم مشروب خور ولوطی وبامرم هیچ وقت فحاشی نمیکنه؟ چون خودش ناموس داره وغیرت اونی که فوش میده از زن کمتره،سلامتی ساقی سلامتی خودم سلامتی خوبای شهرم جیرفت میخوریم سلامتی همه دوستان با معرفت شراب خرما  

  88. # Blogger Reza

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  89. # Anonymous ناشناس

    همون یک سوم استکانی که طبق بند ۱۲ مرحله سوم (تقطیر) دور میریزید، متانول یا متیلیک الکله. بعد از اون همش اتانول یا همون عرقه، که مشکلی نداره  

  90. # Blogger amir

    اقا چرا میگین الکلش میاد روی 40درصد من هرچی عرق خرما گرفتم زیر 80درصد نیومد الکلش کشمش هم گرفتم زیر 60نبوده تا حالا  

  91. # Blogger امیررضا نیساری

    با سلام و خسته نباشید تمام دوستان من با توجه به ساخت زیاد و اینکه همین الان هم مست عرق خرما هستم باید بگم که دقیق طبق سابقه چندین ساله من این هست که به ازای هر کیلو خرما چهار لیتر اب لازم هست  

ارسال یک نظر

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© می سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است