می سرا


عرق انیسون

الکل حلال بسیار قوی و جذب کننده انواع استرها و آلدئید هاست و بو و طعم هر ماده معطر یا رنگی را بخود جذب مینماید. بهمین جهت است که در ساخت تمام عطریات خوشبو بعنوان کاتالیزر عمل نموده و چون الکل در مجاورت هوا زود بخار شده (میپرد) رایحه آن عطر خود را با خود در فضای اطراف پخش میکند.

در کارخانجات عطر سازی از الکل خالص 99.99% کاملا فیلتر شده استفاده نموده و عصاره مورد نظر را در آن حل و سپس در شیشه مناسب بسته بندی و به بازار عرضه میکنند.

در صنایع مشروب سازی از این خاصیت برای متنوع کردن مشروب ، خوش خوراک کردن و جذب مصرف کننده استفاده میکنند و عصاره های شیمیایی یا طبیعی به الکل با درجه بالا اضافه نموده و یا در هنگام تعریق گاز الکل خروجی را از تونلی که حاوی آن ماده معطر است عبور داده و محصولات متنوعی تولید و به فروش میرسد.

در مشروب سازی و بخصوص در طعم و مزه دادن به مشروبات از مواد مختلف استفاده میکنند و میزان مصرف در هر بچ معمولا با طبع و سلیقه مصرف کننده مطابقت دارد.

ودکا انیسون (راکی)

انیسون از گیاهان بسیار معطر و مصارف خوراکی و دارویی زیادی دارد. دارای تنوع بسیار و بیش از 600 نوع آن در سراسر جهان شناخته شده است. همچنین از برگ این گیاه یا دانه آن برای طعم و بو دادن به ودکا (عرق) نیز استفاده میشود. ماده اصلی در انیسون Anethole میباشد که در الکل حل شده و با اضافه شدن آب ، رنگ مشروب را شیری رنگ میکند.

روش تهیه در خانه ساده و نیاز به ابزار زیادی ندارد.

اگر از دانه یا تخم گیاه استفاده میکنید مقدار آنرا از این جدول پیدا کرده و فقط کمی در ماهیتابه حرارت دهید تا قدری برشته شود (نگذارید بسوزد) و عصاره یا روغن آن تحریک شده و سپس آنرا در کیسه چای (چای پاکتی) که قبلا با دقت سر آن باز شده و محتویات آن خارج شده است وارد و سر آنرا با نخ ظریف مثلا نخ ماهیگیری نازک محکم بسته و آنرا درون ظرف یا شیشه حاوی مشروب بیاندازید به طوری که سر آزاد نخ بیرون از شیشه و کیسه در میان شیشه معلق و خارج کردن آن آسان باشد. سپس همان طور که سر نخ بیرون است درب شیشه را محکم نموده و آنرا تا مدت سه تا پنج روز در محلی گرم قرار میدهیم. پس از مدت میتوان بو و طعم ودکا را آزمایش نمود و اگر لازم بود همین عمل را تکرار نمو تا به طعم و مزه مطلوب برسد ولی معمولا همان یکبار کافیست. باید توجه داشت هرچه درجه و در صد الکل در مشروب بالاتر (عرق دو آتشه )باشد طعم گیری سریعتر انجام میشود و هر چه در صد الکل پائین باشد زمان زیادتری برای جذب استرهای موجود لازم است. در ترکیه و یونان این مشروب را تولید و به بازار عرضه میکنند. از آنجا که درجه الکلی این مشروب بالاست باید آنرا با آب مخلوط نمود که معمولا رنگ مشروب با اضافه شدن آب به سفید شیری میگراید.

نوع دیگری نیز بنام ودکا رازیانه ساخته میشود که آنهم طرفدارانی دارد و روش کار نیز مانند تهیه ودکا انیسون (راکی) است.

عرق رشکک

در سالهای گذشته هموطنان کلیمی مشروبی را در شیراز تهیه میکردند که از آمیزه گیاهی خودرو بنام رشکک (این گیاه از خانواده شوید و برگهای آن نیز سوزنی و شبیه شوید است ولی دارای طعمی تند بین شوید و رازیانه میباشد) که در اطراف مرودشت روئیده و در اواخر بهار بدست میآمد ، استفاده میکردند. عرق رشکک بخاطر طعم و بوی مشخص آن طرفداران زیادی نیز داشت با گذشت ایام مصرف آن کاهش ولی هنوز هم مقدار کمی تولید میشود که مصرف خانگی دارد. روش تهیه آن ساده و یکی دو شاخه رشکک را در شیشه عرق معمولی خانگی (40%) داخل کرده و سر آنرا میبستند. پس از دو ماه رنگ سبز گیاه بهمراه طعم تند رشکک باعث میشد مزه و رنگ مشروب را کاملا عوض کند و بدترین طعم مشروب را خوش طعم و خوشرنگ و خوش خوراک نماید.

برای آمیزه کردن برگ معطر گیاهان در مشروب باید گیاه تازه و تمام ساقه را (به نسبت سلیقه) درون شیشه کرده ، درب آنرا بسته و حداقل سه تا چهار ماه در شیشه و در محیطی گرم بماند تا تمام عصاره گیاه در الکل حل شود. اگر از گیاه خشک استفاده میکنید بهتر است از کیسه چای پاکتی استفاده شود و یا در موقع مصرف مشروب را از صافی بگذرانیدو سپس وارد لیوان کنید.

رنگ طبیعی یا مصنوعی دادن به مشروبات الکلی (لیکورها) معمولا در کارخانجات با اضافه کردن عصاره شیمیایی انجام شده و سپس مشروب فیلتر میشود ولی باز هم امکان آن در خانه هست و برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه استفاده و تنوع گیاهان و دانه های معطر و رنگی ، به مقاله آمیزه یا خواباندن مشروب مراجعه کنید.

مشروبات ساخته شده در کشورهای مختلف که از انواع انیسون و گاهی با همراهی گیاهان معطر دیگر تهیه میشود فراوان بوده و بعضی از آنها بشرح زیر است.

Jaegermeister - لیکور تهیه شده در آلمان درجه الکلی 35%

Anis - لیکور تهیه شده در اسپانیا و بعضی کشورهای آمریکای لاتین با درجه الکلی 40%

Anisette - لیکور تهیه شده از انیسون در پرتقال ، مکزیک و فرانسه با درجه الکلی 24% تا 40%

Sambuca - لیکور تهیه شده در ایتالیا با درجه الکلی 38% تا 42%

Raki - مشروب تهیه شده در ترکیه درجه الکلی حدود 70%

Ouzo - مشروب تهیه شده در یونان با درجه الکلی 40% تا 75%

Arak - مشروب تهیه شده در اسرائیل درجه الکلی 75%

Absinthe - مشروب تهیه شده در سویس درجه الکلی 45% تا 75%

برای تهیه کوکتل " سبز پریان Green fairy" از آبسینته روی نام آن کلیک کنید و یا به این تصویر مراجعه کنید.

برچسب‌ها:

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© می سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است