می سرا


ودکا کشمش یا عرق کشمش

برای تهیه هر گونه ودکا از مواد خشک یا مایع (شیره) فقط از نوع طبیعی آن میوه استفاده کنید. کشمش یا مویز مورد نظر بایستی بدون رزین بوده و به سایر مواد شیمیایی آلوده نباشد. کشمش سبز از نوعی است که برای نگهداری ظاهر و بازار پسند آنرا با رزین میپوشانند. رزین ماده ای خوراکی است ولی در تهیه ودکا اثر عقب انداختن و یا حتی توقف تخمیر را دارد. مواد مورد لزوم در این مقاله برای تهیه ده بطری ودکای کشمش با درجه متوسط الکلی 40% میباشد.

آمادگی:

نویسنده را باور بر اینست که دوستان عزیز پیش از شروع مراحل مختلف تهیه هر گونه شراب از ضدعفونی کردن ، روش کلی تهیه شراب ، کاربرد جدول انتهورا ، بشکه تخمیر ، کیسه متقال صافی ، قفل هوا (1) یا (2) یا (3) ، همزن ، سیفون کردن ، شیشه کردن مشروب ، آمیزه کردن مشروب ، شکر یا عسل ، انواع مخمر موجود در بازار ، فعال کردن مخمر ، تشتک زدن و یادداشت مراحل مختلف تهیه و آماده سازی شراب برای تعریق و کاربرد آبسنج و الکل سنج اطلاع داشته باشند. مطالعه فرهنگ واژه ها و برای درک کامل چزئیات به پرسش و پاسخ و چه کنم؟ را فراموش نکرده و نیازی به توضیح واضحات نیست.

مواد لازم:

کشمش طبیعی سالم 10 کیلو (هر چه کشمش گوشتی تر باشد بهتر است)

مخمر 5 گرم

شکر یا عسل دو قاشق غذا خوری

آبگرم (داغ یا جوش نباشد) 40 لیتر

ابزار لازم برای تهیه ودکا کشمش:

بشکه درب دار پلاستیکی 60 لیتری

طشت یا لگن و کاسه پلاستیکی

دستکش پلاستیکی یا لاستیکی یک بار مصرف

پاروی چوبی برای همزدن

آب سنج برای تعیین میزان شکر موجود در مراحل مختلف

کیسه بزرگ از جنس متقال یا کرباس برای جدا کردن تفاله تخمیر شده. (کیسه ای از جنس کرباس یا متقال به اندازه 60 در 120 سانتیمتر که بایستی به دقت لبه دوزی و سپس تودوزی و لبه دوزی شده باشد یعنی لبه ریشه ای پارچه نه در داخل و نه در خارج از کیسه دیده نشود و لبه بالائی کیسه را دولا (تا) کرده و چرخ نموده و با ریسمانی محکم از درون محوطه دوخته شده سر کیسه را قابل جمع شدن و گره زدن نمائید. این کیسه ابزار مهمی در جداسازی و صاف کردن اولیه شراب است. پس از هر بار مصرف آنرا زیر و رو کرده و فقط با آب جاری بشویید و بگذارید در آفتاب خشک شود. چنین کیسه ای در بازار نیست و باید خودتان با کمک خیاطی اقدام به دوختن آن نمایید. در هر صورت درون و بیرون کیسه تودوزی شده باشد ولی این طرح کیسه خیلی بهتر و کارآمد تر است)

قیف پلاستیکی

الکل سنج برای تعیین میزان الکل در محصول نهانی

شیشه تمیز و خشک شده با چوب پنبه یا تشتک، حداقل 10 عدد یا یک گالن شیشه ای بزرگ

دفترچه یادداشت های روزانه برای ثبت مراحل انجام شده و وقایع

زمان تهیه: امکان تهیه در تمام فصول (البته تابستان گرم بهتر است)

طرز تهیه:

مرحله اول: تهیه شراب کشمش

قبل از شروع تهیه ودکای خرما و همچنین عرقگیری را مطالعه و بررسی کامل کنید. اطلاعات زیادی را در آن میتوان یافت.

روز نخست

1- کشمش را بطور سطحی بازرسی کنید. لازم نیست آنرا باصطلاح پاک کنید و یا چوب سر آن و یا هسته آنرا بگیرید! در صورت لزوم فقط مواد اضافی یا آشغال آنرا جدا کرده و دور بریزید. اگر کشمش بدون هسته بود بهتر است ولی اثر زیادی در پروسه یا کیفیت تولید ندارد. به مرحله 12 در مرحله سوم (تقطیر ) مراجعه کنید و آنرا با دقت مطالعه کنید.(کشمش را به هیچ عنوان نشویید اگر چه با شن و ماسه و خاک همراه باشد)

2- شکر یا عسل را در نصف لیوان آب نیمه گرم با مخمر کاملا همزده و مخلوط و بگذارید فعال شود.

3- بشکه را در محل مهیا شده (حمام یا گرمخانه) قرار دهید. کشمش را در بشکه ریخته مخمر فعال درون بشکه ریخته حدود 10 لیتر از آب را اضافه کنید.

4- با کمک همزن چوبی تا حد امکان مخلوط را در بشکه هم بزنید تا رنگ پوست کشمش تغییر کند. با این عمل هم پوسته کشمش را خراشیده اید و هم کمک به نفوذ آب در کشمش کرده اید. رنگ مایع موجود نیز تغییر مییابد و کدر میشود. بقیه آب را اضافه کنید و دوباره آنرا هم بزنید. درب بشکه را ببندید.

5- آنچه را که گذشته با ذکر تاریخ یادداشت کنید.

روز دوم

روزی یکبار به بشکه سر بزنید و با کمک پاروی تمیز و خشک ، مخلوط را کاملا هم بزنید. (کیفیت را یادداشت کنید)

روز پنجم

روزی دو بار به بشکه سر بزنید و شراب در حال تخمیر را هم بزنید. کم کم بوی تخمیر را باید حس کنید و بالا آمدن سطح کشمش در حال تخمیر را بر سطح مایع مشاهده میکنید.

روز هفت یا هشت

کشمش کاملا خیس خورده و آبدار شده (ورم کرده) است با دستکش و بکمک فشار انگشتان تا آنجا که امکان دارد کشمش را له کنید. (اگر امکان دارد هر بار مقداری در لگن پلاستیکی ریخته و دستهای خود را بشوئید و با کمک پای برهنه کشمش را که مانند انگور متورم شده است ، له کنید و به بشکه اصلی بازگردانید)

از روز دهم

بشکه در حال غلیان است و الکلاز ها با سرعت شیرینی کشمش را تبدیل به الکل میکنند و بوی اکسید کربن در محل نگهداری بشکه کاملا حس میشود. تفاله کشمش در حال ته نشین شدن است. شیرینی محتویات درحال تخمیر را آبسنجی کنید. روزی دو یا سه بار هم زدن و یادداشت وقایع فراموش نشود.

روز چهارده یا پانزده

آنقدر ادامه دهید تا تمام تفاله کشمش ته نشین شود و روی سطح تخمیر شده را فقط هسته و چوب کشمش تشکیل دهد.

اینک زمان آنست که شراب خام کشمش را تصفیه کرده و از تفاله و هسته جدا سازید. از کیسه و لگن پلاستیک استفاده کنید و با کمک ظرفی تمیز و پلاستیک (کاسه) کم کم محتویات بشکه را درون کیسه انتقال و تا حد امکان آنرا بفشارید تا مایع غلیظ و کدر شراب اولیه کشمش از تفاله جدا شود.

(توجه: هرچند تفاله باقیمانده قابلیت ودکا گیری را دارد ولی بهتر است از این عمل خودداری کنید چون ممکن است نتیجه کار کدر نمودن ودکای شما شود مگر آنکه قبلا یکی دو بار از قبل تمرین کرده باشید. در کارخانه های تهیه مشروبات الکلی که تمام این پروسه بکمک ماشین و بطور نیمه اتوماتیک انجام میشود ، این تفاله را خشک نموده و برای دامداری ها یا تهیه کود گیاهی استفاده میشود. بزبان ساده تر به ریسک و زحمت تمیز کردن و فیلتر کردن مشروب حاصل از تفاله نمی ارزد و ارزش اقتصادی ندارد ولی اگر مایل باشید میتوانید از این تفاله ودکا بگیرید اگر چه بازده آن زیاد نیست و قدری شیرین تر از ودکای حاصل از شراب کشمش است. در هر صورت بخاطر طعم ودکا خوب ، الکل حاصل از تفاله را با ودکای کشمش مخلوط نکنید)

مرحله دوم:

عرقگیری: از شراب کشمش

لوازم عرقگیری: همان ابزار تهیه ودکا از خرماست.

لوازم عرقگیری:

الف- یک لوله مسی یا استیل با قطر داخلی 8 میلیمتر و طول حداقل 100 سانتیمتر (قابل تهیه از فروشگاه لوازم اتوموبیل یا تعمیر یخچال و رادیاتور). اگر خودتان وارد نیستید در همان محل میتوانند آنرا مارپیچ کنند.

ب- دو لوله پلاستیک شفاف (بیرنگ) با قطر داخلی 10 میلیمتر و طول حداقل حدود 150 سانتیمتر و 100 سانتیمتر (قابل تهیه از فروشگاه لوازم کامیون – لوله ایست فشار قوی که برای ترمز بادی بکار میرود).

پ- دیگ زودپز یا دیگ پخت با ارتفاع و ظرفیت حداقل ده لیتری با سوپاپ اطمینان قابل جدا شدن از دیگ که دارای درجه حرارت سنج باشد.

اگر صنعتگر مورد اعتمادی را سراغ دارید ساختن دیگ پخت آسان است و میتواند از جنس مس یا آلومینیوم ساخته شود. برای آشنایی بیشتر تصاویر مختلفی را خواهید دید که به طرز کار و عملکرد دیگ پخت کاملا آشنا شوید. این موضوع بسیار مهم است که از نحوه عملکرد این دیگ کاملا اطلاع داشته باشید. در ضمن برای تهیه سایر عرقیات مفرح نیز قابل استفاده است.

ت- الکل سنج و لوله آزمایش

ث- گیره نگهداری و مهار لوله پلاستیک

ج- منبع حرارت

چ- آب سرد روان

سعی کنید نقش و عملکرد و کاربرد ابزار تصویری را خوب بخاطر بسپارید.

مرحله سوم:

تقطیر:

قبل از هر اقدامی بیاد داشته باشید الکل ماده ایست فرار و سریع الاشتعال بخصوص اگر بصورت گاز باشد.

1- دیگ پخت را تا سه چهارم حجم آن از شراب خام کشمش پر کنید.

2- درب دیگ را بسته و لوله پلاستیکی را روی زائده سوپاپ دیگ سوار کنید و آنرا کاملا آب بندی کنید که بخار از آن خارج نشود.

3- منبع حرارت (گاز بهترین است) را روشن کنید.

4- لوله 150 سانتیمتری پلاستیک را به سر لوله مارپیچ مسی یا استیل وصل کرده و لوله 100 سانتیمتری را نیز به انتهای لوله مارپیچ محکم کنید.

5- لوله مارپیچ را در سینک ظرفشویی قرار داده و راه خروج آب ظرفشویی را ببندید.

6- شیر آب را باز کنید تا لوله مارپیچ کاملا زیر آب بماند (غرقآب شود).

7- سر خروجی لوله پلاستیک را درون لیوانی تمیز وارد کرده و با گیره محکم کنید که دستتان آزاد باشد.

8- با دقت مواظب لوله پلاستیک باشید که پیچ خوردگی یا انسداد نداشته باشد و عمل عرقگیری با اشکال مواجه نشود.

9- مواظب درجه حرارت دیگ باشید و دایم آنرا کنترل کنید.

توجه: درجه حرارت نشان داده شده روی عقربه حرارت سنج نباید از حدود 75 درجه سانتیگراد تجاوز کند. با آنکه میدانیم الکل اتیلیک در حدود 78 درجه سانتیگراد تصعید میشود ولی بدلیل آنکه حرارت سنج دیگهای زودپز در محوطه خالی بالای دیگ قرار دارد و میله حساس (المنت حرارتی) داخل مایع در حال پخت نیست اختلاف زیادی با گرمای فضای خالی بالای دیگ پخت وجود خواهد داشت و همیشه گرمای درون مایع پخت چند درجه گرمتر از محفظه بالائی دیگ وجود خواهد داشت. در کارخانجات تهیه مشروبات الکلی و با وجود امکانات فراوان ابزاری ، درجه حرارت داخل مایع پخت را در حدود 70 درجه سانتیگراد نگه میدارند ولی درجه دوم که در مکان خالی از مایع بالای دیگ پخت قرار دارد درجه کمتری را نشان میدهد. اگر درجه حرارت بالا رود عرق (الکل) تولیدی همراه با تفاله مایع موجود در دیگ پخت خارج میشود و فیلترینگ الکل حاصل قدری مشکل است. اگر به چنین مشکلی برخوردید محصول ناخالص (الکل کدر) بدست آمده را با پخت بعدی مخلوط کنید و پخت را ادامه دهید. از طرف دیگر اگر با حرارت زیادتری الکل متصاعد شود طعم بدی را خواهد گرفت که خوش آیند ذائقه نیست. در برج تقطیر این مشکل حل شده و درجه حرارت خروجی نشان داده میشود و هرگونه تولید دیگر به داخل مخزن پخت باز میگردد.

10- پس از مدت کوتاهی (حدود 15 تا 20 دقیقه) بخار الکل (الکل تصعید شده از شراب) را در ابتدای لوله که به دیگ وصل شده خواهید دید. اگر ظرف این مدت بخار تصعیدی الکل مشاهده نشد و محصولی بدست نیامد کمی حرارت را زیاد کنید و حدود پنج دقیقه دیگر ادامه دهید و اگر بازهم نتیجه ای حاصل نشد کمی بیشتر حرارت را اضافه کنید تا سیلان الکل سرد شده را بدرون ظرف یا لیوان مشاهده کنید. با کمی تمرین میزان حرارت مطلوب را خواهید یافت. در این مرحله الکل حاصل به ظرف مربوطه به آهستگی و مداوم جاری میشود و نیازی به کم یا زیاد کردن حرارت نیست. عمل پختن شراب و نتیجه آن تصعید الکل تمیز و بدون ذرات معلق نیاز به قدری تمرین دارد و اگر حرارت زیاد و مشروب شما کدر شد آنرا به پخت بعدی اضافه کنید.

11- از این مرحله ودکای شما پس از مرحله سرد شدن و عبور لوله مارپیچ بصورت مدام و ریزش نازکی به درون لیوان میریزد.

12- در هر پخت به میزان یک سوم استکان از تولید اولیه را (حدود 50 سی سی از سر تقطیر) دور بریزید و لوله خروجی را بدرون ظرف تولید راهنمایی کنید.

13- به محض آنکه آب درون سینک ظرفشویی گرم شد ( حدود 40 درجه سانتیگراد یا با فرو کردن انگشت در آب احساس گرما نمودید) شیر آب سرد را باز کرده و زیرآب یا سیفون سینک را بکشید تا آب تعویض و خنک شود. دایم این مرحله را بمحض گرم شدن آب تکرار کنید.

14- با رعایت دایمی مرحله 9 و پس از قدری تحمل لوله آزمایش را از ودکای جاری شده پر کنید و درجه الکل را آزمایش نمایید.

15- در آغاز درجه الکل حدود 55 درجه یا بیشتر است (اگر کمتر بود نگران نباشید ، شیرینی خرما زیاد نبوده است) تنها اثر آنست که کمتر از میزان پیش بینی شده ، عرق تهیه میشود.

16- سر لوله را در شیشه گذاشته و بگذارید سیلان الکل ادامه یابد. (مرحله 9 را بیاد داشته باشید)

17- وقتی نیمی از شیشه پر شد از مرحله 12 پروسه را تکرار کنید.

18- زمانی که شیشه نیمه پر شد درجه الکل پروسه عرقگیری کاهش مییابد و تا زمانیکه الکل سنج درجه حدود 22 را نشان دهد ادامه دهید که تقریبا شیشه معمولی شما پر شده است.

19- گاز را خاموش کرده و بگذارید تا دیگ از جوشش بیافتد. در این مرحله دیگر از لوله مایعی خارج نمیشود

20- درب دیگ را با دقت باز کرده و با کمک دستگیره محتویات آنرا دور بریزید.

از مرحله 1 شروع کنید و آنقدر ادامه دهید تا شراب خام موجود در بشکه تمام شود.

اگر همه مراحل را درست عمل کرده باشید بیش از 5 لیتر ودکای کشمش با درجه الکلی حدود 40% دارید. همه شیشه ها را درون شیشه (جار) بزرگی ریخته تا دارای درجه الکلی مساوی شود. با کمک قیف و پیمانه مجددا شیشه ها را تا 5 سانتیمتری گلوی آن پر کرده درب آنرا با چوب پنبه یا تشتک محکم کنید. روی شیشه ها برچسب زده و با ذکر تاریخ مشروب خود را نامگذاری کنید.

با تبریک از این لحظه مشروب شما آماده مصرف است. این مشروب را میتوان آمیزه نموده و یا فیلتر زغالی کنید تا جا افتاده و خوش طعم شود. این لیکور بعد از سرد کردن در یخچال قابل مصرف است.

کلیه ظروف و لوله ها را کاملا شسته و تمیز و ضدعفونی و برای بار دیگر در محل تمیزی نگهداری کنید. به دفتر یادداشت خود هم سری بزنید و از این تجربه یاد کنید.

برچسب‌ها: ,

214 Responses to “ودکا کشمش یا عرق کشمش”

  1. # Anonymous ناشناس

    آیا الکل ودکایی که از تعریق کشمش بدست می آید سمی نیست با تشکر از شما  

  2. # Anonymous ناشناس

    خداوند ÷در ارامنه عزیز هموطنان خوب مارا بیامرزد که بدون این همه زحمت عرقکشمش را بدست ما میدادند ولی افسوس همه انها را با کسخولی هر چه تمامتر فراری دادیم  

  3. # Anonymous ناشناس

    ی سوالی .تو روش من نه از مخمر خبریه نه از عسل وشکر ضمنا مقدار اب دو برابر حجم کشمشه
    ضمنا زمان یک ماهه  

  4. # Anonymous ناشناس

    آقا سلام خیلی مردی
    ما یه مشکل داریم وقتی در حال کشیدن هستیم الکل سنج روی مثلا یه یکو نیم لیتر اول 60 درجه رو نشون می ده ولی وقتی میونه و خنک میشه 10 تا کم می کنه از درصد الکل این دلیلش گرمای اولیشه یا اینکه یه جای کار ما اشتباهه !
    ممنون میشم کمک کنی .  

  5. # Anonymous ناشناس

    سلام استاد
    اگر امکانش هست بهترین راه برای افزایش سرعت تعریق را توضیح دهید
    آیا چنین کاری معقول هست؟
    آیامی توان کاری کردکه درکوتاهترین زمان بیشترین مقدار ودکارابدست آورد؟  

  6. # Anonymous ناشناس

    سلام
    میشه بهم کمک کنید
    من میخوام بوی عطر زخم عرق کشمش را از بین ببرم. چیکار باید بکنم؟
    لازم به توضیح آنکه من با این عرق؛ ویشنوکا انداختم که حالا میبینم بوی زخم کمی اذیت میکنه.
    راه حلی برای این مورد دارید؟؟  

  7. # Anonymous ناشناس

    جسارتا شما وقتی می خورید جنایت نمی کنید؟به همدیگر فحش نمی دهید؟شهوتتان را در مورد اطرافیانتان کنترل می کنید؟  

  8. # Anonymous ناشناس

    SALAM SAGHIYE AZIZ MAN DAR JAYE DIGAR HAM AZ SHOMA IN SOAL RA PORSIDAM KE DAR ROOZE SEVVOME MARHALEYE TAKHMIR (3 ROOZ PAS AZ KESHMESH AB ANDAKHTAN)CHIZI SHABIHE KAPAK ROOYE OON DIDAM MOSHKELI DAR FARAYANDE TAKHMIR NADARE?
    BA SEPASE FARAVAN  

  9. # Anonymous ناشناس

    SALAM SAGHIYE AZIZ MAN DAR JAYE DIGAR HAM AZ SHOMA IN SOAL RA PORSIDAM KE DAR ROOZE SEVVOME MARHALEYE TAKHMIR (3 ROOZ PAS AZ KESHMESH AB ANDAKHTAN)CHIZI SHABIHE KAPAK ROOYE OON DIDAM MOSHKELI DAR FARAYANDE TAKHMIR NADARE?
    BA SEPASE FARAVAN  

  10. # Anonymous ناشناس

    سلام جناب
    اول از هر چیزی میخواستم خیلی خیلی از زحمتی که کشیدین ازتون تشکر کنم و هر وقت که عرق خرمای من آماده شد مطمئنا به سلامتی شما میخورمش.
    فقط یه سوال داشتم اگر هرچی زودتر به من جواب بدین خیلی خیلی ازتون ممنون میشم. من حدود بیست کیلو خرما رو پاک کردم و طبق مراحل شما پیش رفتم.ولی آب کافی نریختم یعنی 80 لیتر ولی فردای اون روز که دیدم خیلی خرمام سفته بهش مقدار مانده رو آب اضافه کردم. الان 5 روز گذشته ولی خرمام اصلا پف نمیکنه !!! همونطور آبکیه. میشه بهم بگین چطوری باید عرقمو نجات بدم . خیلی ازتون ممنون میشم.
    با تشکر فراوان از شما  

  11. # Anonymous ناشناس

    حالا با رزین دار درست کنیم چی میشه؟دوستم اینجوری درست میکنه مشکلی هم نداره  

  12. # Anonymous ناشناس

    شما که جای دیگه گفته بودید شکر در عرق گیری مجاز نیست و خطرناک.؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  

  13. # Anonymous ناشناس

    من عرق گرفتم امابوی بدی میده میخواستم بدونم برای چی؟  

  14. # Anonymous ناشناس

    mishe raveshe sakhte sagio tozih bedi  

  15. # Anonymous ناشناس

    درود به شما و من با کشمش چند ماه پیش انداختم و دقیق به دستورات شما عمل کردم اما در همان ابتدای کار بوی بدی گرفت شراب کشمشم و من فکر کردم این بو بعد از تقطیر از بین خواهد رفت اما اینطور نشد و من نتونستم از این ودکای عالی (از نظر گیرایی و الکل) استفاده کنم و کلا بی خیال شدم واینم بگم که با دما های مختلف عرقگیری کردم و تفاوتی حاصل نشد . حالا دارم یا سیب همین کار را انجام میدم و میبینم باز هم همان بوی بد را بعد از 3 روز به خود گرفته در حالی که من مخمر را هم تغیر دادم اما نمیدونم چرا این بوی گند که بین بوی ترشیدگی و بوی سوختگی است از سر ما دست بر نمیدارد . از شما عاجزانه کمک میخوام ساقیه عزیز. ممنون از زحمات شما  

  16. # Anonymous ناشناس

    داداش اینا رو از کجا کپی کردی بگو بریم تصویرشم ببینیم  

  17. # Anonymous ناشناس

    بوی بد عرق کشمش به احتمال زیاد بخاطر استقاده از کشمشی است که بهش مواد نگهدارنده و پارافین زدند و باید از کشمشی استفاده شود که نگهدارنده نداشته یاشد. در ضمن اون عرق هایی که بوی بد میدن رو در بیری هایی تا نصفه پر کنید و بصورت خوابیده(افقی) بگذارید به مذت 2 ماه یا بیشتر به همان حالت باقی بماند، بوی بدش از بین میرود.  

  18. # Anonymous ناشناس

    سلام
    با 40 کیلو کشمش عرق انداختم .بعد از 3 هفته هیچ تغییری انجام نشده.کشمش بی دانه پلویی بود. هنوز مایع شیرین هست. البته هیچ واکنشی انجام نشد . . 2-3 ماه پیش با همین کشمش عرق خوبی گرفتم.
    نوع کشمش رو عوض کردم . فله ای خریدم . پر از چوب خوشه انگور و خاکه. آیا شستن کشمش مشکلی پیش میاره یانه؟
    لطفاً راهنمایی کنید  

  19. # Anonymous ناشناس

    salam
    dige aragh giri mikhastam kasi soragh dare lotfan behem mail bezanid
    hamid_badboy12@yahoo.com  

  20. # Anonymous ناشناس

    doroood bar shoma  

  21. # Anonymous ناشناس

    با سلام و درود فراوان دوست گرامی
    من چند بار انداختم اما بیشتر از 35 % نمیده شکر و مخمر هم زیاد تر کردم اما فایده نداره لطفا راهنمایی کنید  

  22. # Anonymous ناشناس

    براي رفع بوي بد، تقطير اول را با اب مخلوط كرده و دوباره تقطير كنيد. كيفيت بسيار بالا بدست ميايد البته مال من بيشتر از ٣٠ درصد نشده.  

  23. # Anonymous ناشناس

    آقا این مخمر رو که میگید از جا پیدا کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!  

  24. # Anonymous ناشناس

    از نظر علمی جالب بود، ولی چه کاریه خوب یه 5 لیتری میخریم حالشو میبریم، البته مواظب باشید این روزا الکل گندم دوباره قانونی شده، با آب قاتی میکنن بجای عرق کشمش میفروشن!

    به سلامتیه دوستی که این مطلب-و N ساله پیش نوشته...  

  25. # Anonymous ناشناس

    با سلام به ساقی عزیز من میخوام بدونم که برای 5 کیلو کشمش چند عدد قرص مخمر وچند قاشق ق.ز.خ لازمه با سپاس  

  26. # Anonymous ناشناس

    با سلام به ساقی عزیز من میخوام بدونم که برای 5 کیلو کشمش چند عدد قرص مخمر وچند قاشق ق.ز.خ لازمه با سپاس  

  27. # Anonymous feri

    با سلام من همیشه عرق کشمش خوبی درست میکنم اما این بار میزان الکل خیلی پایینه در حد 5 درصد اگه میشه راهنمایی کنید که مشکل از کجاست با کمال تشکر  

  28. # Anonymous ناشناس

    salam ,man 10 kilo keshmehs andakhtam,alan roze 10 ama hanoz shirine,yekam jash sarde,mikhastam bedonam kharab shode ya bishtar tol mikeshe?  

  29. # Anonymous ناشناس

    سلام من روز سوم که کيشميش خوابندم بوی ترشيدگی گرفته مشکل از کجاست و چه بايد کرد ؟
    يعنی خراب شده ؟؟  

  30. # Anonymous mamad

    ostac che ta'mhai mishe be araghe keshmesh ezafe kar?  

  31. # Anonymous ناشناس

    با درود
    ساقی عزیز واقعا دس مریزاد، الان که دارم این کامنت رو به عنوان تشکر و قدردانی ارسال می کنم در حال تعریق دومین بطری ودکا کشمش هستم و خدا رو شکر بطری اول با موفقیت کامل پر شد.
    صمیمانه سپاسگذارم ، و فردا شب به همراه دوستان اولین پیک رو به سلامتی شما بزرگوار نوش می کنیم.
    سپاسگذار از زحماتت  

  32. # Anonymous ناشناس

    با درود
    ساقی عزیز واقعا دس مریزاد، الان که دارم این کامنت رو به عنوان تشکر و قدردانی ارسال می کنم در حال تعریق دومین بطری ودکا کشمش هستم و خدا رو شکر بطری اول با موفقیت کامل پر شد.
    صمیمانه سپاسگذارم ، و فردا شب به همراه دوستان اولین پیک رو به سلامتی شما بزرگوار نوش می کنیم.
    سپاسگذار از زحماتت  

  33. # Anonymous ناشناس

    salam dadash azat mamnunam be yadet khordim be salamatit mamnun man gereftam khili khub shod  

  34. # Anonymous ناشناس

    doa konid vase manam khoob beshe emrooz rooze 13omeshe hameye tofale ha tah neshin shode booye alkol gerefte ,faghat az marahele 2vom mitarsam
     

  35. # Anonymous ناشناس

    doa konid vase manam khoob beshe emrooz rooze 13omeshe hameye tofale ha tah neshin shode booye alkol gerefte ,faghat az marahele 2vom mitarsam
     

  36. # Anonymous ناشناس

    doa konid vase manam khoob beshe emrooz rooze 13omeshe hameye tofale ha tah neshin shode booye alkol gerefte ,faghat az marahele 2vom mitarsam
     

  37. # Anonymous ناشناس

    سلام.من چند بار درست کردم.نمیدونم چرا مشروبم بوی فاضلاب میده.الکلش بالا هست.خوبم گیرایی داره.در ضنم میشه تا 10 روز بکشیمش؟
     

  38. # Anonymous ناشناس

    سلام ساقی عزیز با تشکر از مطالب ارزشمند شما
    تو طرز تهیه این عرق کیشمیش و عرق خرما نصب قفل هوا رو نگفتید؟میشه توضیح بدید چرا؟از نظر مشروب سازی مگه تهیه هر مشروبی احتیاج به قفل هوا نداره؟  

  39. # Anonymous ناشناس

    سلام
    من تمام مرحل رو انجام دادم. ولي بعد از مرحله ته نشين شدن روي مايع كپك زد. دليلش از چيه؟
    حالا چيكار كنم؟  

  40. # Anonymous ناشناس

    سلام
    من تمام مرحل رو انجام دادم. ولي بعد از مرحله ته نشين شدن روي مايع كپك زد. دليلش از چيه؟
    حالا چيكار كنم؟  

  41. # Anonymous ناشناس

    سلام
    من قبلا عرق کشمش درست کردم بچه که بودم پدربزرگم مرتب درست میکرد تو ذهنم مونده بود طرز تهیه عرقو یادمه گونی گونی کشمش پاک میکردیم حالا بعد از اون همه سال من حدود10 کیلو مویز خریدم زودپزو وسایل جانبیش ولی از مخمر اصلا استفاده ای نکردم چوب کشمشارو گرفتم 3عدد بشکه 20 لیتری تهیه کردم کشمشارو تو بشکه ریختم آب واضافه کردم تا جایی که تمامی کشمشارو پوشش داددر بشکه رو کاملا بستم هر 3 روزی یک بار با دست کاملالهشون میکردم تا 15روزکه اصلا صافشم نکردم همون کشمشاروکه ملات بهشون میگم تو زودپزمیریختم حدودا3/4زودپز.بعدزیرپیک نیک و روشن میکردم باحرارت خیلی کم که باعث میشه عرق شفافی بدست بیاد اگرزیراجاق زیاد بشه عرق کدربدست میاد خلاصه خیلی خوش طعم شده بود و با4.5 پیک پاتیل بودیم هیچ مشکلی هم وجود نداشت فقط تو اسباب کشی مادرمون زودپزودید پدرش اومد جلوچشماش و زودپزبیچاره رو 50 تیکه کردولی کور خوند چون ماالان خونه مجردی داریم قربان همگی شما...  

  42. # Anonymous ناشناس

    من قبلا عرق کشمش درست کردم بچه که بودم پدربزرگم مرتب درست میکرد تو ذهنم مونده بود طرز تهیه عرقو یادمه گونی گونی کشمش پاک میکردیم حالا بعد از اون همه سال من حدود10 کیلو مویز خریدم زودپزو وسایل جانبیش ولی از مخمر اصلا استفاده ای نکردم چوب کشمشارو گرفتم 3عدد بشکه 20 لیتری تهیه کردم کشمشارو تو بشکه ریختم آب واضافه کردم تا جایی که تمامی کشمشارو پوشش داددر بشکه رو کاملا بستم هر 3 روزی یک بار با دست کاملالهشون میکردم تا 15روزکه اصلا صافشم نکردم همون کشمشاروکه ملات بهشون میگم تو زودپزمیریختم حدودا3/4زودپز.بعدزیرپیک نیک و روشن میکردم باحرارت خیلی کم که باعث میشه عرق شفافی بدست بیاد اگرزیراجاق زیاد بشه عرق کدربدست میاد خلاصه خیلی خوش طعم شده بود و با4.5 پیک پاتیل بودیم هیچ مشکلی هم وجود نداشت فقط تو اسباب کشی مادرمون زودپزودید پدرش اومد جلوچشماش و زودپزبیچاره رو 50 تیکه کردولی کور خوند چون ماالان خونه مجردی داریم قربان همگی شما...  

  43. # Anonymous ناشناس

    من قبلا عرق کشمش درست کردم بچه که بودم پدربزرگم مرتب درست میکرد تو ذهنم مونده بود طرز تهیه عرقو یادمه گونی گونی کشمش پاک میکردیم حالا بعد از اون همه سال من حدود10 کیلو مویز خریدم زودپزو وسایل جانبیش ولی از مخمر اصلا استفاده ای نکردم چوب کشمشارو گرفتم 3عدد بشکه 20 لیتری تهیه کردم کشمشارو تو بشکه ریختم آب واضافه کردم تا جایی که تمامی کشمشارو پوشش داددر بشکه رو کاملا بستم هر 3 روزی یک بار با دست کاملالهشون میکردم تا 15روزکه اصلا صافشم نکردم همون کشمشاروکه ملات بهشون میگم تو زودپزمیریختم حدودا3/4زودپز.بعدزیرپیک نیک و روشن میکردم باحرارت خیلی کم که باعث میشه عرق شفافی بدست بیاد اگرزیراجاق زیاد بشه عرق کدربدست میاد خلاصه خیلی خوش طعم شده بود و با4.5 پیک پاتیل بودیم هیچ مشکلی هم وجود نداشت فقط تو اسباب کشی مادرمون زودپزودید پدرش اومد جلوچشماش و زودپزبیچاره رو 50 تیکه کردولی کور خوند چون ماالان خونه مجردی داریم قربان همگی شما...  

  44. # Anonymous ناشناس

    سلام به همگی من برای اولین بار این کارو کردم خوبم دراومده میزان الکلشم 38 نشون میده فقط یه سوال دارم این عرقی که میگیریم سمی نیست یکی جواب بده مرسی
     

  45. # Anonymous ناشناس

    نه داداش سم کجا بود ول کن این حرفها رو،فقط زمان عرق گیری حواست باشه چوب کشمشها همراه شراب داخل دیگ ریخته نشود،چون میگن اونوقت الکل چوب تولید میشه که برای سلامتی ضرر داره و باعث کوری آدم میشه  

  46. # Anonymous ناشناس

    با سلام خدمت شما ساقی عزیز
    من چند روز پیش که چند بطری عرق گرفتم وقتی آوردم خونه متوجه شدم که بویی ما بین ترشیدگی و گندیدگی داره
    که نسبت به دفعات پیش که قشنگ بوی کشمش میدداد فرق داره دیگه راستش جرات خوردنش رو نداشتم
    گفتم نکنه خراب شده باشه و به بدن ضرر بزنه!
    خواستم سوال کنم که دلیلش میتونه چی باشه؟؟
    و قابل خوردن هست؟  

  47. # Anonymous ناشناس

    دوستان لطفا بگین ک از روز هشتم میشه مرحله دوم یعنی عرق گیری رو شروع کرد یا نه؟
    بار اول بدون مخمر یکماهه گرفتم خوب بود  

  48. # Anonymous ناشناس

    چرا هیچ کس این سوال رو جواب نمید!1روزه دارم کل اینترنت رو زیرو رو میکنم هر جا هم کسی این سوال رو پرسیده هیچ کس جواب نداده!ایاوجود دانه های انگور سیاه در کشیدن عرق تولید الکل چوب میکنه یا نه؟؟؟؟  

  49. # Anonymous ناشناس

    با سلام وتشکر برای راهنمایی خوبتون. زمانی که کشمش یا مویز در حال رسیدن است دمای هوای محوطه چند درجه باشد خوب است؟ با تشکر  

  50. # Anonymous ناشناس

    ساقی به عشق نفست که حقه الان در مرحله اخر هستم و به عشق خودت مست پاتیل عشقی به مولا پیک اول به سلامتی خودت زدم  

  51. # Anonymous ناشناس

    داداشا كسي شماره ساقي سراغ داره  

  52. # Blogger Unknown

    سلام دوستان
    من چند بار عرق كشمش كشيدم ولي به جزء دفعه اول هر بار كه عرق ميندازم بعد از دو روز روي آب دبه كپك ميبنده ؟؟؟
    كشمش آفتابي هم ميگيرم و خودم تميز ميكنم البته كپك و جوع ميكنم ديگه كپك نميبنده و عرقشم خوب ميشه ولي كپك نميدونم چرا ميبنده؟؟؟؟؟؟؟
     

  53. # Blogger Unknown

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  54. # Blogger Unknown

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  55. # Blogger Unknown

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  56. # Blogger Unknown

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  57. # Blogger Unknown

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  58. # Anonymous ناشناس

    من خودم چند ساله که عرق تهیه میکنم هم از کشمش و هم انگور که چون انگور رو فقط میشه تو فصلش انداخت (ماههای مرداد و شهریور) اما خودم انگورو بیشتر دوست دارم.دلیل کپک زدن اینه که هوا وارد دبه میشه اگه زیاد نبود مشکلی نداره فقط باید درب دبه رو پلاستیک گذاشت و بعد از اینکه درب رو سفت کردین با چسب های نواری پهن دو سه دور میپیچیم تاهوا نفوذ نکنه هر دو سه روز یکبار درش رو باز میکتیم و یه همی میزنیم بعد مراحل چسب زدنو ادامه میدیم تا اینکه بوی الکل بیاد که معمولا 15 تا 20 روز طول میکشه و مراحل تقطیرو انجام میدیم.  

  59. # Anonymous ناشناس

    از تقطیر نیست.موقع تخمیر .مایع تخمیر زیاد مانده شده است.و بوی بدی می دهد.  

  60. # Anonymous ناشناس

    فروش عرق کشمش ارمنی (۱۰۰%)
    همراه:09397489767  

  61. # Blogger Unknown

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  62. # Blogger Unknown

    باسلام خدمته دوستان من تمام مراحل فوق را انجام دادم امامحصوله نهایی من فوق العاده بویی تیزی داره ووقتی توقاشق روآتیش میذارمش شعله ور نمیشه شفافم هست لطفا راهنمایی بفرمایید  

  63. # Anonymous ناشناس

    سلام دوستان من همه مراحل رو برای تهیه عرق خرما انجام دادم همه چیز خوب و عالی پیشرفته فقط هنگام تقطیر بوی خیلی بدی عرق حاصله پیدا میکنه(بوی تعفن) رنگش عالیه الکلش عالیه ولی نمیدونم چرا بوی بد میده همه دستورات رو هم رعایت کردم شلنگ پلاستیکی کوتاه . عرق خامم عالیه . فقط احتمال میدم مال لوله آلومنیومی باشه یعنی اگر مسی باشه شاید خوب بشه کسی میدونه لطفا اگر کسی اطلاعی داره جواب منو بده ممنون میشم  

  64. # Anonymous ناشناس

    سلام خدمت ساقی عزیز من تو محاسبات اولیه یه کم اشتباه کردم آب کم ریختم آیا بعد از هشت روز میتونم آب اضافه کنم ؟
    و سوال بعدیم اینه که اصلا اگه آب کم باشه چه اتفاقی می افته ؟  

  65. # Blogger Unknown

    با سلام
    دوست عزیز معمولا. الکل سنج ها در دمای 20 درجه بهترین درصدلکل رو نشون میدن  

  66. # Anonymous ناشناس

    سلام من بجای شکردربشکیه ۲۰لیتری ۲۵۰گرم نبات انداختم ایرادی داره یانه  

  67. # Blogger Unknown

    دادا در ظرف و کیپ کن هوا میکشه...  

  68. # Blogger Unknown

    سلام ساقی عزیز بخشش باشه .
    من قبل انداختن کشمش هارو خوب شستم
    و 12 کیلو توی 20لیتری ریختم
    و 4انگشت روی کشمش آب هستش
    این سمتا اینجوری درست میکنن
    شما تا حالا اینطوری درست کردی ؟>
    حالا یک چیزی
    کشمش رو شستم چ باید بکنم ؟>  

  69. # Anonymous ناشناس

    باعرض سلام و خسته نباشید،دوستان من عرق و که میکشم الملش و همه چیش ردیفه فقط بوی بد میگیره،نمیشه خوردش،کسی تجربشو داره و میتونه راهنمایی کنه ممنون میشم  

  70. # Blogger Unknown

    والا واسه منم اینجوریه میگن از لولته باید مسی باشه  

  71. # Anonymous ناشناس


    سلام . بزرگوار من چندین مرتبه عرق کشمش رو خودم داخل منزل تهیه کردم , اینبار اومدم برای له شدن سریع تر کشمشها از یک میله که سرش رو یک تیغه سبزی خرد کن بسته بودم هم زدم و خیلی کشمشها خرد شد . حالا بعد گذشت تقریبا یک هفته تفاله ها دارن یواش یواش تهنشین میشن . خواستم بدونم این عمل طبیعی هست یا منجر به مشکلی شده و در این خصوص باید چه اقدامی انجام بدم .
    ممنون میشم راهنمایی کنید .  

  72. # Blogger Unknown

    سلام اقای ساقی
    اقا من خیلی دنباله این رام گشتم خودمم خواستم بسازم جور نشد فضاش ...
    می خوام ببینم از اونجایی که عرق کشمش و خرما هم تقریبا همینه می شه اونارو کاراملی کرد و تمام ...
    یا نه اصن به رام نزدیک نمی شه ...
    این سواله منه
    آیا عرق کشمش رام می شه با کاراملی کردن؟
    )دو آتیشه یا نه؟)  

  73. # Blogger hh

    سلام به ساقی عزیز.برای کم کردن درصد الکل ودکا چه مایعه ایی بهش اضافه کنم چون دو دفه تقطیرش کردم تو قاشق که میریزی اتش میزنی هیچی ازش نمیمونه.
    برای از بین بردن بوی بد عرق چکار بایستی کرد.با تشکر  

  74. # Blogger MR.Salman

    با سلام و خشته نباشید‌خدمت تمام دوستان عزیز ، با اجازه از ادمین عزیز و جهت کمک به دوستان که هر‌چی‌سریع تر‌ذمشکلشون حل بشه ، بنده هر‌گونه سوالی داشته باشید رو پاسخ میدم . تجربه زیادی در‌ تولید عرق کشمش و خرما‌دارم ، دوست داشتین میتونید اینستا بهم پیام بدید تا هر‌مشکلی داربد رو پاسخ قدم و حلش کنین . تمام مشکلات شمارو منم داشتم ولی با کلی مطالعه حلش‌کردم
    پیج اینستای بنده 👇
    @mashrob.torbat  

  75. # Blogger Unknown

    دوست عزیز از فیلتر ذغال استفاده کن عالیه  

  76. # Anonymous ناشناس

    انتهورا در گوگل جستجو کن  

  77. # Anonymous ناشناس

    نه مشکلی نداره ، باید اون اتفاق بیوفته . اون مخمره  

  78. # Blogger behnam

    سلام دمت گرم بابت اطلاعات دقیق .من 40 کیلو کشمشو ریختم تو 110 لیتر اب بعد نیم کیلو نبات با 5گرم نبات هم زدم ریختم توش دوتا سوال دارم اولا نبات ریختم موقع تقطیر مشکل نداره دوما الان 15 روز گذشته هروز با هم زن هم زدم الان تفله میاد بالا میخواستم ببینم تا چند روز دیگه باید صبر کنم  

  79. # Blogger Unknown

    سلام من به شخص واسه رفع بوی بدعرق کشمش و سیب از زغال شسته شده لیمو استفاده میکنم تو یه کیسه توری خروجی دستگاه تقطیر
     

  80. # Blogger Unknown

    چرا نیم کیلو نبات استفاده کردی مگه نمیدونی شکر ضرر داره؟ همون کشمش و مخمر کافی بود  

  81. # Blogger Unknown

    سلام من بعد ۱هفته ک کیشمیشو خوابوندم چنگ زدم بعد ۲روز ک رفتم هم بزنم کپک زده بود ینی خراب شده؟  

  82. # Blogger mobin

    از فیلتر ذغال اکتیو ردش کن  

  83. # Blogger mobin

    از چه مقدار ؟؟؟ بستگی به مقداری که داری میگیری ، اندازه هارو و دمای گازتو چک کن مهمه ،  

  84. # Blogger mobin

    سلام ، باید کپک بزنه تو سه چهار روز اول که کشمشا باد میکنن ولی بعدی که شروع کنی به له کردن دیگه نباید بزنه و بره ، همین کپک باعث تخمیر شدن میشه  

  85. # Blogger mobin

    مخمر اضافه کن چون پکتین موجود رو کشمشو ازبین بردی  

  86. # Anonymous ناشناس

    سلام من کشمش رو خوابوندم از مخمر استفاده نکردم الان ۴۰ روزه مویزه افتابیم هست الان وقتی میخوام عرق رو بکشم یدونه یه لیتری ۴۰ میده یعنی سردش بد بغیش دیگه رو ۲۰ درصده نمیدونم چرا اینجوری شده و یک چیز من چوب تو کشمش رو جدا نکرم بعضی هاش خوشه کاملا مرسی اگه بگین مشکل کجای کاره اینجوری شده  

  87. # Blogger Unknown

    با رزین دار هم میشه اول باید با دوسه تا آب گرم بشوریش تا رزینها از روش پاک شن ولی از کشمش طبیعی استفاده کن عالی میشه  

  88. # Blogger Unknown

    دوحالت داره یا دیگت رو زیادی پر میکنی یا زیرش زیاده  

  89. # Blogger Unknown

    اصلا شکر و مخمرو این چیزا نمیخواد15کیلو کشمش طبیعی صلی علا رو بکن توی بشکه 60تایی تا زیر دسته آبش کن یه همیش بزن سرش رو بگیر بذارتا پف کنن بعدش دریلش بزن بعد هر روز همش بزن تا شروع کنه ب تهنشین شدن وقتی همش ته نشین شد بریزش داخل دستگاه و وقتی گرفتیش یه پیک بزن ب سلامتی من  

  90. # Blogger Unknown

    نه نشورش با همه چی بریزش داخل بشکه اینو از من داشته باش کشمش هرچی کثیف تر عرقش بهتر  

  91. # Blogger Unknown

    آبش کم بوده  

  92. # Blogger Unknown

    سلام.چرا توی روز سوم کپک میزنه کشمش ها؟؟؟؟؟  

  93. # Blogger Unknown

    سلام استادعرق من بوی بدی گرفته چی بزنم اون بوروازبین ببره ممنون میشم کمک کنین  

  94. # Blogger Unknown

    سلام خدمت تمام اهل دلان من نزدیگ یه ماه کشمش پلویی گذاشتم به نظر خودم تمام مراحل درست انجام دادم ولی هنوز کشمش حالت تقطیرش انجام نشده و هنوز شیرین هست مایع داخل دبع  

  95. # Blogger Unknown

    و در ضمن بوی کشمش تغیری نکرده و حتی کشمش کامل له شده و ته نشین شده ولی بوی اکل نمیده و بوی کشمش تازه میده ممنون میشم راهنمایی کنید  

  96. # Blogger Unknown

    لهشون کردی؟  

  97. # Blogger Unknown

    اقا من موقع خوابوندن کشمشمقداری شکر اضافه کردم به نظرتون باید تقطیر بکنم یا راهی وجود داره برا درست کردنش؟  

  98. # Blogger Unknown

    داداش عرقتو کشیدی؟  

  99. # Blogger Unknown

    با سلام خسته نباشید من طبق دستورات سایت می سرا واسه عرق کشمش اقدام کردم واسه ۱۵ روزه که ۵ گرم مخمر و ۲ قاشق عسل میخواست واسه دبه ۶۰ لیتری که ۴۰ لیتر آب و ۱۰ کیلو کشمش بود، حالا مشکل من اینه که روزای اول انباری رو بوی خوب تخمیر بر میداشت و آبش گرم بود و قشنگ صدای جوش اومدن و باد کردن کشمش ها عالی بود اما الان دو روزه بوی کمتری میده و آبش زیر تفاله ها کمی سرد میزنه مزش هم شیرین نیست کشمش ها رو هم له کردم روزی دو تا سه بارم هم میزنم میخواستم ببینم آیا گاز و بو روزای اول رو نداره طبیعیه یا نه مثلا شکر یا چیزی اضافه کنم ؟ اگه جواب بدین ممنون میشم کلی هزینه کردم  

  100. # Blogger Unknown

    نه اقا این حرفا چیه  

  101. # Blogger Unknown

    اشکالی نداره.مخمر نزن.مقداری نبات اضافه کن و هم بزن حکم مخمر داره.موفق باشی  

  102. # Blogger Unknown

    از مویز شیرازی استفاده کن ومخمر نزن.  

  103. # Anonymous احمد

    دوستان توجه داشته باشید بوی بد از لوله است لوله مسی نسبت به بقیه لوله ها بوی کمتری داره ولی در هر حال یه بوی اضافی به عرق میده شما اگه بتونید از لوله استیل استفاده کنید دیگه اصلا بو نداره در ضمن قبل از عرق گیری یک دور با آب شروع کنید تقطیر را تا توسط بخار آب که ۱۰۰درجه دما داره هم بو زدایی بشه هم میکروب ضدایی
     

  104. # Anonymous احمد

    دوستان توجه داشته باشید بوی بد از لوله است لوله مسی نسبت به بقیه لوله ها بوی کمتری داره ولی در هر حال یه بوی اضافی به عرق میده شما اگه بتونید از لوله استیل استفاده کنید دیگه اصلا بو نداره در ضمن قبل از عرق گیری یک دور با آب شروع کنید تقطیر را تا توسط بخار آب که ۱۰۰درجه دما داره هم بو زدایی بشه هم میکروب ضدایی  

  105. # Blogger Unknown

    سلام..هر ۱۰کیلو کشمیش چند لیتر عرق میده..ممنون  

  106. # Blogger Unknown

    سلام
    دوستان مخمراصل کانادایی دارم،هر کی خواست،درخدمتم.  

  107. # Blogger Unknown

    مخمر اصل کانادایی دارم،.  

  108. # Blogger Unknown

    سلام کشمش من بعداز ۳ روز کپک سبز رنگ زد باید چیکار کنم؟  

  109. # Blogger Unknown

    لطفا دقیق بهم بگین چیکار کنم خوبه یا بده؟  

  110. # Anonymous ناشناس

    سلام،برای مزه دار کردن الکل می توان هنگام پخت داخل دیگ چیزی اضافه کرد؟ مثلا چوب دارچین یا ....؟  

  111. # Anonymous ناشناس

    سلام اقا من اشتباهی تو ۵ کیلو مویز ۲ قاشق غذا خوری مخمر اضافه کردم خراب نمیشن باید الان چکار کنم  

  112. # Anonymous ناشناس

    سلام موقع تقطیر چه کنیم بوش تابلو نشه و کم باشه  

  113. # Blogger Unknown

    ۱۰ کیلو کشمش چند لیتر میده
     

  114. # Blogger Arash

    عزیز مخمر ت چیه؟ چنده؟

     

  115. # Blogger Arash

    بستگی به کشمش ت و عمل آوریش داره
    حدود 7 تا 10 لیتر 38 درصد  

  116. # Blogger Arash

    عرق و کنیاک خوب و خوش طعم و عطر هم دارم.  

  117. # Blogger Unknown

    سلام بعددوهفته شروع به کشیدن کردم درصد30بالاترنمیده دومین باره بادومدل ک
    ه
    م


    ر
    انجام دادم چرا نمیشه یک بطری30بقیه به زور20ممنون
     

  118. # Blogger Unknown

    سلام دوستان من روز دوم هطت که کشمش رو خیس کردم اما بوی فاضلاب میده چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کننین  

  119. # Blogger Unknown

    سلام کشمش من روز دوم بوی فاضداب کرفته چکار کنم  

  120. # Blogger Arash

    سلام
    چون ادمین جواب نمیدن جسارت میکنم ؛
    عوامل زیادی اثر داره از جمله:
    نوع کشمش ، میزان شیرینی یا قندش
    درصد شیرینی اولیه و نوع مخمر ، چون انواع مخمر ها تو درصدهای مختلف الکل میمیرن از مخمر آبجو در زیره ده درصد ، تا مخمر شراب حداکثر هجده درصد ، که توضیحش مفصله
    غیر از اینا ، مدت و زمان رسیدن و استفاده از قفل هوا
    و در نهایت دستگاه تقطیر و درجه حرارت هنگام تقطیر
    سپاس  

  121. # Blogger Arash

    سلام
    جسارتا توضیح بیشتر بدید
    و در نهایت چه شد؟؟  

  122. # Anonymous ناشناس

    سمی نیست، اگه چوب داشته باشه کمی الکل سمی تولید میکنه که همون متانول هستش و دمای پایین تبخیر میشه و محض احتیاط ی استکان اولو بریز بره، در کل هم خود اتانول متانولو خنثی میکنه  

  123. # Blogger Unknown

    سلام خسته نباشی... عرقی ک من میکشم 50 درصده ولی وقتی میخورم چن پیک اول خیلی خوبه و سر میگیره ولی بعدش هر چی میخوری انگار ک هیچ تاثیری نداره مست نمیشی فقط سنگین میشی دلیلش چیه ممنون میشم راهنمایم کنید  

  124. # Blogger Unknown

    سلام خسته نباشی... عرقی ک من میکشم 50 درصده ولی وقتی میخورم چن پیک اول خیلی خوبه و سر میگیره ولی بعدش هر چی میخوری انگار ک هیچ تاثیری نداره مست نمیشی فقط سنگین میشی دلیلش چیه ممنون میشم راهنمایم کنید

    پاسخ  

  125. # Blogger Unknown

    سوال داشتم قفل هوا لازم هست یا نه  

  126. # Blogger Keyhan

    اقا من عرق خرما دارم درست میکنم الان بعد سه روز دیدم کمک زده روش یه مقدار.میدونم که ممکنه هوا کشیده باشه فقط خواستم بدونم کپک باعث خرابیش میشه یا طبیعیه  

  127. # Blogger Unknown

    سلام من کشمش ریختم بعد هفت روز تمام تفاله ها ته نشین شدن الان بزارم بمونه تا ۱۵روز بشه یا تقطیرش کنم
     

  128. # Anonymous ناشناس

    ناشناس گفت...
    سلام ببخشید
    میخواستم بدونم من کلا دوبار عرق برا خوراک انداختم اولین سری عالی بود ولی الان دارم میگیرم گیراییش خوبه ولی وقتی دبه رو بو میکنم بوبدی میده بنظر شما میشه بود بد رو از بین برد یکی گفت لیمو شیرین قارج کن بنداز تو دبه درسته ب نظر شما ؟ شرمنده

     

  129. # Blogger Unknown

    سلام من الان چهارروزه که کیشمیش و خیس کردم وبه جای درب این ایران و کش استفاده کردم همینطور جوش میخوره و گاز تولید میکنه نایلون باد کرده چیکار کنم بادش خالی شه  

  130. # Blogger Unknown

    سلام خرما و اب رو ریختم تو بشکه سرشو نبستم بعد یه روز خواستم سرشو ببندم دیدم یکم کپک زده.مشکل داره یا ن  

  131. # Anonymous ناشناس

    سلام. من تمام مراحل طبق دستورالعمل شما انجام می دم. یه سری کشمش خیلی خوی جواب میده با درصد44 عالیه. ولی بعضی کشمشها بااینکه درصدشو تا47% بالا میبرم بعداز 1 ساعت میپره دلیلش چی میتونه باشه. ممنونم.  

  132. # Blogger Unknown

    سلام چی شد تقطیر کردی مشگلی پیش نیومد؟ واسه من روز پنجم هست سه روز ازقفل هوا گاز خارج میشد وشیرین بودو الان که روز پنجم هست دیگه شیرین نیست کشمش ها بالا هستن وگاز داره دبه کشمش هاهم له شدن سوالم اینه که مزش ترش هست طبیعیه ؟یعنی کل قند تبدیل به الکل شده؟چنگ که میرنم دستم بودی خوبی میده خلاصه ممنون میشم راهنمایی کنید منو تلگرام یا پیامک شارژ هم بهتون میفرستم باتشکر09122192370  

  133. # Blogger Unknown

    سلام داش ساده ترین راه همینه من اینکارو کردم جواب خیلیم خوب مست میکنه به سلامتیت  

  134. # Blogger Unknown

    با‌قبلمه‌تفلون‌هم‌میشه
     

  135. # Anonymous ناشناس

    سلام من هر سری عرق میگیرم درصد الکلش کم میشه میشه راهنماییم کنید
    اول که برش میدارم میزارم خنک بشه بعد الکل سنج میزارم ۴۰٪ هستش بعد از ۳ یا ۴ روز میشه ۳۵٪ و بعد از یه هفته ۳۰٪ میشه هرچی میگذره درصد الکم کم میشه
    لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم درصدش ثابت بمونه
    مرسی  

  136. # Blogger l

    دوست عزیز میزان الکل در دمای 20 درجه دقیق نمایش داده میشه باید صبور باشید و شرابتون رو زود تقطیر نکنید تا الکل بالاتری تولید کنه اونموقع تو تقطیر اول و سرگل باید حدودا ۵۵ تا ۶۰ درصد درجه داشته باشید که با سرد شدن درجه ۴۰ تا ۴۵ نشونتون میده  

  137. # Blogger l

    شراب کشمش به قفل هوا نیاز نداره هر روز درو بازکنید هم بزنید  

  138. # Anonymous ناشناس

    سلام بعد از 3 روز میتونم دوباره آب اضاف کنم؟
    ممنون میشم راهنمایم کنید  

  139. # Blogger Ve

    سلام من ملاتم سه هفتس که ازش گذشته ته نشینم شده ولی باز شیرینه دلیلش چیه  

  140. # Blogger Ve

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  141. # Blogger Unknown

    ملات من ۱۰ماه بوده کپک زده اما عرقش گرفتم بنظرتون خوردنش خطرناک هست؟  

  142. # Blogger Unknown

    سلام خواستم برای شروع این کار چی باعث میشه که در این مرحله های که دوستان میگن کشمش خراب بشه و دور ریختنی بشه چه عواملی باعث خراب شدن کشمش توی دبه میشه ممنون میشم جواب بدین  

  143. # Blogger Ve


    سلام من ملاتم سه هفتس که ازش گذشته ته نشینم شده ولی باز شیرینه دلیلش چیه  

  144. # Blogger Ve

    جواب بدین  

  145. # Blogger Unknown

    سلام من وقتی عرق کشمش میگیرم خیلی درصد و گیراییش خوبه ولی بوی پلاستیک سوخته و خیلی بدی میده میخاستم ببینم چیکارکنم این بو بره? راهنماییم کنید لطفا  

  146. # Blogger Unknown

    ممنون از پاسختون خیلی کمک بزرگی بهم کردین  

  147. # Blogger Unknown

    سلام خدمت سرورگرامی میخواستم بدونم برابالا بردن درصد الکل چکارباید کرد من شنیدم میگن ب عزای هر۳ لیتراب یک کیلو شکر بزنیم ایادرست  

  148. # Blogger Unknown

    نه من خوردم  

  149. # Anonymous ناشناس

    دوستان سلام .ببخشید من برای له کردن از ابمیوه گیر استفاده کردم کامل له شده .ولی احساس میکنم از الان که روز هفتم هست داره ته نشین میشه؟ مشکلی هست؟  

  150. # Blogger Unknown

    سلام من ۳روزه ریختم از دبه گاز با آب میزنه بیرون این طبیعی است یا نه ممنون میشم راهنمایی کنید  

  151. # Blogger Unknown

    سلام
    ممنون بابت مطلب خوبتون
    یک سوال داشتم
    تا اونجایی که من خوندم و دیدم, وقتی عرق میگیری درصد الکی خیلی که بالا باشه رو 50 وایمیسه
    ولی من دیدم عرق هایی که طبیعی بودن بدون چیز مضر هم بوی خوبی داشتن هم طمع خوبی داشتن و درصد اونا 65 یا 60 بوده
    میشع راهنمایی کنید که چه جوری میشه عرق با درصد بالا تهیه کرد که هم بوی خوبی داشته باشه هم طمع خوبی و از همه مهمتر اینکه چیزی قاطی نکنیم که برای سلامتی مضر باشه
    واقعا من این مسئله برام سواله
    چطور بعضیا عرق عالی با درصد 60،65 میگیرن
     

  152. # Anonymous ناشناس

    سلام چرا رو کشمشا کپک سفید میزنه و یک سوم ته نشین میشه ایا واسع عرق گیری اماده است  

  153. # Blogger Khayam

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  154. # Blogger Khayam

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  155. # Blogger Khayam

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  156. # Blogger Unknown

    اگه با دم باشه چی میشه بعد بو گند میده  

  157. # Blogger Unknown

    نه عزیزم. نوش جونت. همون عرقیه که از ساقی میگیره. یه باز از سیب زمینی بکش
     

  158. # Blogger Unknown

    با خیال راحت بکش  

  159. # Blogger Unknown

    سلام میشه یکی جواب بده  

  160. # Blogger Unknown

    سلام میشه یکی جواب بده  

  161. # Blogger Unknown

    سلام خدمت شما سروران
    من دو تا بشکه با هم انداختم مواد اولیه هر دوشون یکسان بود و یه جا نگه داری کردم هر دو شون کنار هم بودن
    ولی بعد از مدتی یکیشون آماده شد و تقطیر کروم اما دومی هنوز تلخ تشده الان یک ماه گذشته لطفا راهنمایی کنید چیکار باید بکنم  

  162. # Blogger Unknown

    احتمالا آب کم ریختی  

  163. # Blogger Unknown

    چ جوری میشه دبه کشمشو خراب کرد ک عرق نده؟  

  164. # Blogger Unknown

    سلام
    کشمش چرخ شده ریختم
    از روز دوم بوی فاصلاب شدید میده
    چی میشه بنظرتون؟  

  165. # Anonymous asal

    SALAM
    mikhastam bedunam aya araghe maviz kaf mikone?
    man 1 aragh gereftam va behe goftan khalese va araghe mavize vali vaghti botri o tekun midam kheyli kaf mikone
    dalilesh chi mitune bashe?
    mamnun
     

  166. # Blogger Unknown

    سلام دوستان
    کشمش حلوایی (چرخ‌کرده)خوابوندم اما شدیدا بوی فاضلاب میده
    چی میشه بنظرتون؟  

  167. # Blogger Unknown

    سلام دوستان
    کشمش حلوایی (چرخ‌کرده)خوابوندم اما شدیدا بوی فاضلاب میده
    چی میشه بنظرتون؟  

  168. # Blogger Unknown

    سلام دوستان
    کشمش حلوایی (چرخ‌کرده)خوابوندم اما شدیدا بوی فاضلاب میده
    چی میشه بنظرتون؟  

  169. # Blogger Unknown

    سلام دوستان
    کشمش حلوایی (چرخ‌کرده)خوابوندم اما شدیدا بوی فاضلاب میده
    چی میشه بنظرتون؟  

  170. # Anonymous ناشناس

    سلام آقا من عرق گرفتم رنگش یکم به زردی میزنه بوی بدی هم میده چیکار کنم بهتر بشه؟  

  171. # Blogger Unknown

    سلام من ده کیلو کشمش انداختم چوب هاشو جدا نکردم بعد هشت روز اصلا بو الکل نمیده خراب شده
     

  172. # Blogger Unknown

    ده کیلو کشمش انداختم چوب کشمشو جدا نکردم بعد هشت روز میگزره بو ترشیدگی میده بوی الکلی هم نمیده راهنمایی کنی ممنون میشم  

  173. # Blogger Unknown

    خلوص نیت نداشتی لابد خخ  

  174. # Blogger Unknown

    هر کیلو کشمش که می ریزی دو برابرش اب بریز هر چی اب بیشتر کنی درصد الکلت میاد پایین اصلش دوبرابره
    باید بری از کسی بپرسی که بلده این کلن چرت و پرت نوشته مخمر نمی خواد بزنی اصلا  

  175. # Anonymous ناشناس

    سلام، چه عاملی باعث میشه عرقی که میگیریم مستیش زود میپره؟ خیلی پرس و جو کردم ولی جوابی پیدا نکردم، اگر کسی میدونه لطفا جواب بده، ممنون  

  176. # Anonymous ناشناس

    سلام یه راهنمایی بکنم اول که به ازای هر ده کیلو بیست لیتر آب بزنید بعدش بعداز پنج روز در بشکه را باز و مخمر و شکر نزنید چون شکر سردرد میاره، اگر خواستید درصدش بیشتر بشه روز پنجم که در بشکه رو باز کردید به ازای هر ده کیلو کشمش یک کیلو پودر قند بزنید و حتما زیر بیست و یک روز نکشید و کلا از ظروف مسی استفاده کنید و برای سافی هم میتونید آز ماسه و پنبه استفاده کنید ماسه رو بشورید تا حدی که آب زلال ازش بیاد بعد داخل یه شیشه یک ونیم لیتری یه لایه پنبه و یه لایه ماسه به ترتیب دوسه ردیف و لایه پایین و بالا حتما پنبه باشد  

  177. # Blogger Unknown

    يه پنبه بزار تو يه قيف از روي اون ردشون كني رديف ميشه  

  178. # Blogger مرتضی

    سلام وقتی ملات کشمش ته نشین شد و اماده شد باید چه مزه ای داشته باشد؟ با تشکر  

  179. # Blogger Unknown

    سلام استاد گرانقدر من کشمش رو خوابوندم والان روش کپک زده مشکلی داره یا طبیعیه؟  

  180. # Blogger Unknown

    سلام استاد گرانقدر من کشمش رو خوابوندم والان روش کپک زده مشکلی داره یا طبیعیه؟  

  181. # Blogger Ali

    سلام خسته نباشید کشمش ریختم روز سوم باز کردم دیدم یک لایه کپک تقریبا قهوه ای روشه انگار پارچه انداختی روش دلیلش چیه ضرر نداره لطفا راهنمایی کنید ممنون
     

  182. # Blogger amir

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  183. # Blogger amir

    سلام وقت بخیر.
    آقا آبی که قراره به کشمش اضافه بشه روباید بجوشونیم تا املاح نداشته باشه یا نیازی به جوشوندش نیست و اینکه سره بشکه باید قفل هوا بزنیم؟

    باتشکر  

  184. # Blogger Unknown

    درود و دو صد بدرود بر همه عزیزان

    لطفا اگه کسی اطلاعات دقیق داره یاری برسونه

    10 کیلو کشمش و 5 کیلو شیره انگور که جفتش طبیعیه رو توی 40 لیتر آب ریختم

    و روز سوم روی ملات کشمش کلا یه لایه کپک سفید بست

    البته من خیلی با احتیاط برشداشتم

    از کلی از اساتید این کار پرسیدم و کلی جواب مختلف گرفتم

    یکی میگه اون چربیه کشمش بوده و مشکلی نداره
    یکی میگه این روال عادیه و اشکال نداره
    یکی میگه دبه ات هوا میکشیده
    خلاصه هر کی یه چیزی میگه

    الان تکلیف این ملات من چی میشه
    تهش چیز خوبی در میاد یا نه با برداشتن کپک از روش









    لطفا یاری برسانید  

  185. # Blogger Unknown

    موافقم  

  186. # Blogger Unknown

    نترس داداش کار خاصی نداره بعداز۳۰ روبروسرش اگه همش حالت خاک شدن وته نشین شدن گرفته بود برش داروتقطیروشروع کن دنبال حرفای دیگه ام نرو.اصلاکارمااینه که این میکروالکترونیک بعدعرقشوبگیریم حالا یکی کپک میزنه یکی نه اگه زدبگیرش کپکو.مهم تقطیره بزن به سلامتی خودم.  

  187. # Blogger Unknown

    سلام ..... من انگور داخل دبه ریختم بعد ۲۰ روز باز کردم یک نگاهش بکنم بوی سرکه میده .... بنظر شما سرکه شده .....اگر سرکه شده راهی داره برگرده  

  188. # Blogger Unknown

    سلام.وقت بخیر.من ۹کیلو کشمش خریدم وب ازای هر ۱کیلو ۳لیتر آب ولرم ریختم شکر ومخمرهم ریختم و خوب هم زدم
    ودرکنار شوفاژ وهوای گرم قراردادم وجاش گرمه گرمه اما باگذشت ۸ روز هنوز کشمش ها بادنکردن آبدارنشدن۰ممنون میشم راهنمایی کنید 😍  

  189. # Blogger Unknown

    سلام.وقت بخیر.من ۹کیلو کشمش خریدم وب ازای هر ۱کیلو ۳لیتر آب ولرم ریختم شکر ومخمرهم ریختم و خوب هم زدم
    ودرکنار شوفاژ وهوای گرم قراردادم وجاش گرمه گرمه اما باگذشت ۸ روز هنوز کشمش ها بادنکردن آبدارنشدن۰ممنون میشم راهنمایی کنید 😍  

  190. # Anonymous ناشناس

    عطاری ها دارن  

  191. # Blogger Unknown

    فکر کنم کشمشت پارافین داشته  

  192. # Blogger Unknown

    درود اگه به الکل درصد بالا اب اظافه کنیم تا به حدود ۴۲درصد برسه و بعد مصرف کنیم مشکلی ایجاد میکنه  

  193. # Blogger Unknown

    سلامو خسته نباشید خدمت همه زحمت کشان
    من ۱۰ کیلو کشمش گرفتم اب اندازه کافی ریختم اما دو کیلو شکر بش اضافه کردم همه چی خوب بود کشمش ها باد کردنو هر روز هم میزدم هرموقع در بشکه رو باز میکردم قشنگ بوی استون میداد قشنگ داشت قل میزد اما یک ماه شدو ته نشین نشد ملاتم .کاملا هم زده بودم ولی ثمری نداشت و شروع کرد بوی فاظلاب دادن دیگه بیخیالش شدم.ولی اندازه یه دبه کوچک ازش جدا کردمو توش اب ریختم نصف اب نصف ملات درشو بستم رفتم تا یه ماهه دیگه اون دبه کوچیکرو کشیدم عرق ۴۰ درصد داد . اون دبه بزرگه هم ته نشین شده بودو اماده اما هنوز بوی فاظلاب میده هم ملاتش هم عرقی که گرفتم. خلاصه که بگم گر صبر کنی زه قوره حلوا سازی  

  194. # Blogger Unknown

    فیلتر یخچال استفاده کن
     

  195. # Anonymous diablo

    آقا دمت گرم عالی بود توضیحات  

  196. # Blogger Unknown

    سلام عرق انگورریختم وبازودپزکشیدم ولی بوی بدی میده‌ فکرکنم برای شلنگ ولوله نوباشه چکارکنم بوی بدش ازبین بره چون‌ بوش توی خیلی زیاده‌ ونمیشه خورد ممنون میشم اگرراهنماییم کنین  

  197. # Blogger سروش

    درود.
    کیشمیش های من بعد از ۹ روز همشون له و ته نشین شدن و آب هم رنگ قهوه ای شده بوی تندی هم میده، الان چه کار کنم برم مرحله عرقگیری؟  

  198. # Blogger سروش

    با سپاس فراوان هموطن  

  199. # Blogger سروش

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  200. # Blogger سروش

    درود.
    کیشمیش های من بعد از ۹ روز همشون له و ته نشین شدن و آب هم رنگ قهوه ای شده بوی تندی هم میده، الان چه کار کنم برم مرحله عرقگیری؟  

ارسال یک نظر

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© می سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است