می سرا


تهیه کوکتل 1

نوشیدن لیکور ها بصورت خالص (سِک) را میتوان اشتباه بزرگی نامید. بطور عرف و سنت مشروبات سنگین را باید با مواد دیگری مخلوط نمود تا هم از ناخوشایندی و تندی طعم الکل کاهید و هم آنکه مشروب قابل نوشیدن در جمع دوستان و مهمانی و باصطلاح مشروب مجلسی باشد.

در جوامع مترقی نوشیدن مشروب خالص در جمع را نوعی بی ادبی به اهل جمع میدانند و سعی مهماندار و مهمان آنست که بسیاری از مشروبات سنگین (مشروبات با درجه الکلی از 35% به بالا * ) را بصورت سبک ، سرو نموده و تا حد امکان خوش طعم و خوشمزه و خوش منظر مصرف کنند. اضافه کردن سودا ، آبمیوه ، آب و یخ با آنکه یکی از ساده ترین روشها میباشد ولی برای بسیاری آن لطف و لطافت را ندارد. (* این مورد در بعضی از مشروبات اصیل صادق نیست و از جمله انواع براندی از این خاصیت مستثنی میباشند.)

یکی از روشهای بکار گرفته شده را میتوان تهیه عصاره یا مشروبات معطر و خوش طعم نامید که با اضافه یا مخلوط کردن آنها با مشروبات قوی دیگر میتوان از تندی و طعم ناخوشایند آنها کاست و آن مشروبات را به نوشیدنی مطبوع و ملایم تبدیل نمود.

تهیه انواع کوکتل امری جدید نیست بلکه از همان ابتدای تهیه مشروبات مورد استفاده قرار میگرفته و سعی بر ماکول نمودن طعم و مزه مشروبات مینمودند ولی امروز بدون دانش تهیه انواع کوکتل ساقیان قادر به اشتغال در میخانه ها نیستند و ساقیان فراوانی را میتوان یافت که بخاطر تهیه یکی دو نوع کوکتل ویژه در ناحیه و شهر و دیار شهرت کامل دارند.

از طرفی آزمایش یا نوشیدن هزاران نوع کوکتل برای مصرف کننده امکان پذیر نیست و اغلب این توصیه دیگران و یا پیشنهاد ساقی است که میتواند نوشنده را به نوع بخصوصی از کوکتل آشنا و یا مشتاق کند. کارخانجات تهیه مشروبات الکلی از این اشتیاق مردم استفاده تجاری نموده و همانگونه که میدانید انواع کوکتل و مارتینی و مشروبات سبک شده را بصورت قوطی و یا شیشه به بازار عرضه مینمایند. باید در نظر داشت که کارخانجات تولیدی از مصرف هیچگونه مواد شیمیایی ابایی ندارند و منظور آنها فقط استفاده تجاری از تقاضای مردم و حسن ذائقه آنهاست.

از رایج ترین روشهای بکار گرفته شده را میتوان تهیه مشروبات معطر و خوش طعم نامید که با اضافه یا مخلوط کردن آنها با مشروبات قوی دیگر میتوان از تندی و طعم ناخوشایند آنها کاست و آنها را به نوشیدنی مطبوع و ملایم و قابل شرب همگان تبدیل نمود.

این مشروبات کمکی با آنکه نامهای پیچیده خارجی دارند ولی تولید خانگی آنها ساده و با کمترین امکانات میتوان آنها را با دقت و حوصله و مطابق میل و ذائقه مصرف کننده تهیه نمود.

با آنکه نوشیدن این مشروبات کمکی به تنهایی زیاد خوش آیند نیست ولی بسیاری از کوکتل های معروف را با همین مشروبات کمکی تهیه میکنند. این مواد کمکی را باید در فصل خود تهیه نمود و تا سالها میتوان آنها را در شیشه های دربسته نگهداری و در موقع لزوم مورد استفاده قرار داد. در زیر یک نمونه از آنها آمده است و سعی بر آنست که در آینده انواع بیشتری را منتشر نمایم. تهیه آنها آسان و خالی از تفریح نیست.

لازم بتذکر است غالبا این مواد با پایه الکلی (مشروب کمکی) و یا با پایه آبی (عصاره) و یا از عرق مفرح آن تهیه یا استفاده نمود که در هر مورد طرز تهیه هر نوع آن نام برده خواهد شد.

لطفا در مورد استفاده از مارکهای تجاری موجود در بازار سوالی نکنید که حقیر پاسخی بر آنها ندارم.

عصاره الکلی پرتقال یا نارنگی:

این عصاره کمی تلخ و طعم و رنگ مناسب و مطلوبی دارد. اگر مایل به تهیه عصاره تلخ نیستید از خلال پوست پرتقال یا نارنگی خشک شده ولی تازه خانگی استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه یک شیشه (330 میلیگرم)

ودکا دوآتشه 45 % تا 50% ، 350 سی سی

پرتقال 4 عدد یا نارنگی تازه 6 عدد (یا 100 گرم خلال خشک شده)

ابزار لازم:

شیشه نیم لیتری با سر بند یا چوب پنبه مناسب

رنده آشپزخانه

طرز تهیه:

با کمک رنده پوست میوه را با دقت رنده یا با کارد تیز خلال باریک کنید. سعی کنید فقط از قشر خارجی استفاده شود.

پوست رنده یا خلال شده را به درون شیشه ریخته و ودکای دو آتشه را به آن اضافه کنید.

در شیشه را محکم نموده و در محیط طبیعی اطاق نشیمن نگهداری کنید.

هر روز آنرا با ملایمت یکبار زیر و رو کنید.

پس از دو هفته قابل استفاده است.

برای مصرف کوتاه مدت نیازی به فیلتر کردن نیست فقط در هنگام مصرف از صافی توری استفاده کنید ولی اگر قصد نگهداری طولانی آنرا دارید توصیه میکنم بعد از سه هفته آنرا از جوراب نایلون زنانه مستعمل (بدون فشار دادن تفاله) عبور دهید و الکل معطر را در شیشه کوچکتر با درپوش محکم نگهداری کنید.

عصاره آبی پرتقال یا نارنگی:

این عصاره را برای مصارف دیگر (بعضی از انواع شیرینی و نوشابه مفرح) نیز میتوان استفاده نمود.

روش یک:

مواد لازم برای تهیه یک شیشه (330 میلیگرم):

پوست 10 پرتقال یا 15 عدد نارنگی رنده یا خلال شده و تازه خانگی

آب مقطر یا چشمه 200 سی سی

طرز تهیه:

دز قابلمه کوچکی پوست رنده یا خلال شده پرتقال (یا نارنگی) ریخته و روی آن آب بریزید.

قابلمه را روی حرارت خیلی ملایم گذاشته و درب قابلمه را ببندید تا بخار آن کمتر خارج شود.

بگذارید تا 15 دقیقه با قل خیلی ریز بجوشد و سپس آنرا از صافی توری عبور دهید.

بگذارید خنک شود و آنرا با ملایمت و بدون فشار از جوراب نایلون زنانه عبور داده و در شیشه دربسته و مکانی خنک نگهداری کنید.

روش دو:

عرق مفرح پوست پرتقال یا نارنگی:

برای تهیه این عرق نیاز به دستگاه تعریق یا دیگ پخت دارید. لازم بتذکر است عصاره بدست آمده کاملا بیرنگ خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه 330 سی سی عرق مفرح:

خلال خشک پرتقال یا نارنگی 200 گرم (یا 300 گرم پوست رنده شده تازه)

آب سه لیتر

طرز تهیه:

در سطل یا ظرف پلاستیک خلال خشک یا رنده شده را با آب مخلوط کرده و بگذارید یک شب خیس بخورد.

پس از خیس خوردن کامل آنرا درون دیگ پخت هدایت کرده و پس از نصب لوله خروجی تقطیر و رادیاتور (خنک کننده) و هدایت لوله انتهائی تقطیر بدرون یک شیشه ، شعله زیر دیگ را روشن کنید.

حرارت را طوری نتظیم کنید که خروج عصاره با ملایمت و آرامی و خیلی کم (تقریبا قطره قطره) انجام شود. نصف استکان اولیه را درون شیشه کوچکی هدایت کنید زیرا ممکن است حاوی تفاله و درات معلق باشد.

سپس لوله را درون شیشه اصلی هدایت و بگذارید بهمان آرامی و آهستگی (بصورت باریکه خیلی نازک یا قطره قطره) عصاره وارد شیشه شود.

بمحض آنکه شیشه پر شد حرارت را قطع و لوله را خارج نموده و درب شیشه را با چوب پنبه یا تشتک زن محکم نموده و در مکان خنکی نگهداری نمایید. روی شیشه ویا برچسب نام آنرا بنویسید.

کوکتل آلما

برای دو نفر.

ودکا یک پیک

شراب شیرین قرمز یک و نیم پیک

عصاره الکلی نارنگی دو پیک

آب گریپ فروت دو پیک

در گیلاس بلند و حاوی یخ خورد شده ریخته و با نی سرو کنید. برای تزئین از یک ورقه نارنگی روی لبه لیوان استفاده کنید.

ادامه دارد

برچسب‌ها:

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© می سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است