می سرا


عرق دو آتشه

تذکر دوستانه:

از دوستان عزیز خواهش میکنم عرق دو آتشه را هرگز باز هم تکرار میکنم هرگز به صورت خالی (سِک) مصرف نکنند. زیرا درجه الکلی آن بالا و مصرف آن بصورت خالی خطرناک و اثرات بسیار بد بر روی طحال و جگر و کلیه و مغز دارد که شامل سردرد و مسمومیت شدید و گاهی ... بدتر از آنست. لازم است با تعدیل کننده ای مانند آب ، آب میوه یا نوشابه های دیگر مخلوط شود یا از آن کوکتل ساخته شود. مصرف خوراک یا مزه همیشه توصیه میشود.

مطالعه فرهنگ واژه ها و برای درک کامل جزئیات به پرسش و پاسخ و چه کنم؟ را فراموش نکنید.

گاهی بدلایلی عرق (ودکا = تلفظ تحت اللفظی روسی آن بوتکا است) تولید خانگی دارای درجه الکلی کم (بدلیل کم شیرین بودن ماده اولیه تهیه شراب) و یا بد بو و بخصوص بوی تعفن(بدلیل زیاد ماندن تفاله در شراب یا وجود سولفور زیاد یا علل دیگر) و یا کدر و مخلوط بودن با ذرات شناور (بدلیل بالا بودن درجه حرارت دیگ پخت در هنگام عرقگیری) است.

گاهی مصرف کننده مایل به تهیه مشروبی با درجه الکلی بالا برای تهیه لیکوری مخصوص یا کوکتل یا مشروبات فانتزی دیگری میباشد و در این گونه موارد است که لازم است عرق دو آتشه تهیه نمود. ودکای دو آتشه شده دارای درجه الکلی بالا حدود 55% یا بیشتر است. علت نامگذاری آن نیز بخاطر دو بار تعریق است.

** اخطار ایمنی: در هنگام تهیه این مشروب لازم است دقت کامل بعمل آید و اگر درب یا منافذ دیگ پخت بخوبی محکم و آب بندی نشده نباشد یا لوله خنک کننده منفذی بخارج داشته ، خطر آتش سوزی موجود است. تهیه این لیکور (سر تقطیر) یا دور ریختنی ندارد.

مواد لازم:

هرگونه لیکور (ودکا یا سایر مشروبات با درجه الکلی بالا) که دارای اشکال از نظر بو و طعم و مزه و ظاهر ناخوش آیند باشد. این مایع را ودکای پایه مینامیم.

لوازم تعریق:

الف- یک لوله مسی یا استیل با قطر داخلی 8 میلیمتر و طول حداقل 100 سانتیمتر (قابل تهیه از فروشگاه لوازم اتوموبیل یا تعمیر یخچال و رادیاتور). اگر خودتان وارد نیستید در همان محل میتوانند آنرا مارپیچ کنند.

ب- دو لوله پلاستیک شفاف (بیرنگ) با قطر داخلی 10 میلیمتر و طول حداقل حدود 150 سانتیمتر و 100 سانتیمتر (قابل تهیه از فروشگاه لوازم کامیون – لوله ایست فشار قوی که برای ترمز بادی بکار میرود).

پ- دیگ زودپز یا دیگ پخت با ارتفاع و ظرفیت حداقل ده لیتری با سوپاپ اطمینان قابل جدا شدن از دیگ که دارای درجه حرارت سنج باشد.

ت- الکل سنج

ث- مخزن یا شیشه بزرگ (اندازه آن بستگی به بازده تعریق دوم دارد).

ج- شیشه کوچک (برای نگهداری ته تعریق).

چ- منبع حرارت

ح- آب سرد روان

طرز تهیه:

تقطیر:

قبل از هر اقدامی بیاد داشته باشید الکل ماده ایست فرار و سریع الاشتعال بخصوص اگر بصورت گاز باشد.

1- حجم ودکای پایه را محاسبه و تا سه چهارم حجم دیگ پخت بریزید و درب دیگ را کاملا آب بندی کنید.

2- لوله پلاستیکی را روی زائده سوپاپ دیگ سوار کنید و آنرا کاملا آب بندی کنید که بخار از آن خارج نشود.

3- منبع حرارت (گاز بهترین است) را روشن کنید.

4- لوله 150 سانتیمتری پلاستیک را به سر لوله مارپیچ مسی یا استیل وصل کرده و لوله 100 سانتیمتری را نیز به انتهای لوله مارپیچ محکم کنید.

5- لوله مارپیچ را در سینک ظرفشویی قرار داده و راه خروج آب ظرفشویی را ببندید.

6- شیر آب را باز کنید تا لوله مارپیچ کاملا زیر آب بماند (غرقآب شود).

7- سر خروجی لوله پلاستیک را درون شیشه یا مخزن تمیز وارد کرده و با گیره محکم کنید که دستتان آزاد باشد.

8- با دقت مواظب لوله پلاستیک باشید که پیچ خوردگی یا انسداد نداشته باشد و عمل عرقگیری با اشکال مواجه نشود.

9- مواظب درجه حرارت دیگ باشید و دایم آنرا کنترل کنید.

توجه: درجه حرارت نشان داده شده روی عقربه حرارت سنج نباید از حدود 75 درجه سانتیگراد تجاوز کند. با آنکه میدانیم الکل اتیلیک در حدود 78 درجه سانتیگراد تصعید میشود ولی بدلیل آنکه حرارت سنج دیگهای زودپز در محوطه خالی بالای دیگ قرار دارد و میله حساس (المنت حرارتی) داخل مایع در حال پخت نیست اختلاف زیادی با گرمای فضای خالی بالای دیگ پخت وجود خواهد داشت و همیشه گرمای درون مایع پخت چند درجه گرمتر از محفظه بالائی دیگ وجود خواهد داشت. در کارخانجات تهیه مشروبات الکلی و با وجود امکانات فراوان ابزاری ، درجه حرارت داخل مایع پخت را در حدود 70 درجه سانتیگراد نگه میدارند ولی درجه دوم که در مکان خالی از مایع بالای دیگ پخت قرار دارد درجه کمتری را نشان میدهد. اگر درجه حرارت بالا رود عرق (الکل) تولیدی همراه با تفاله مایع موجود در دیگ پخت خارج میشود و فیلترینگ الکل حاصل قدری مشکل است. اگر به چنین مشکلی برخوردید محصول ناخالص (الکل کدر) بدست آمده را با پخت بعدی مخلوط کنید و پخت را ادامه دهید. از طرف دیگر اگر با حرارت زیادتری الکل متصاعد شود طعم بدی را خواهد گرفت که خوش آیند ذائقه نیست. در برج تقطیر این مشکل حل شده و درجه حرارت خروجی نشان داده میشود و هرگونه تولید دیگر به داخل مخزن پخت باز میگردد.

10- پس از مدت کوتاهی (حدود 15 تا 20 دقیقه) بخار الکل (الکل تصعید شده از شراب) را در ابتدای لوله که به دیگ وصل شده خواهید دید. اگر ظرف این مدت بخار تصعیدی الکل مشاهده نشد و محصولی بدست نیامد کمی حرارت را زیاد کنید و حدود پنج دقیقه دیگر ادامه دهید و اگر بازهم نتیجه ای حاصل نشد کمی بیشتر حرارت را اضافه کنید تا سیلان الکل سرد شده را بدرون ظرف یا لیوان مشاهده کنید. با کمی تمرین میزان حرارت مطلوب را خواهید یافت. در این مرحله الکل حاصل به ظرف مربوطه به آهستگی و مداوم جاری میشود و نیازی به کم یا زیاد کردن حرارت نیست. عمل پختن شراب و نتیجه آن تصعید الکل با درجه بالا و بدون ذرات معلق نیاز به قدری تمرین دارد و اگر حرارت زیاد و مشروب شما کدر شد آنرا به پخت بعدی اضافه کنید.

11- از این مرحله ودکای شما پس از مرحله سرد شدن و عبور لوله مارپیچ بصورت مدام و ریزش نازکی به درون شیشه یا مخزن آماده شده از قبل میریزد. با رعایت دایمی مرحله 9 و پس از قدری صبر و حوصله ، لوله آزمایش را از ودکای جاری شده پر کنید و درجه الکل را آزمایش نمایید.

12- در آغاز درجه الکل حدود 75% تا 85% درجه یا بیشتر است ولی نباید کمتر از 70% باشد.

13- بعد از هر نیم لیتر تولید یکبار درجه الکل را آزمایش کنید. پس از هر آزمایش مقداری درجه الکلی کمتری را نشان میدهد.

14- به محض آنکه آب درون سینک ظرفشویی گرم شد ( حدود 40 درجه سانتیگراد یا با فرو کردن انگشت در آب احساس گرما نمودید) شیر آب سرد را باز کرده و زیرآب یا سیفون سینک را بکشید تا آب تعویض و خنک شود. دایم این مرحله را بمحض گرم شدن آب تکرار کنید.

15- آنقدر تقطیر را به آرامی ادامه دهید تا درجه الکل به حدود 22% برسد (قلب تعریق).

16- به مخص رسیدن به این مقدار الکل ، لوله خروجی را درون شیشه دیگری راهنمایی کنید و بگذارید حدود یک لیوان دیگر تولید شود (ته تقطیر).

17- گاز را خاموش کرده و بگذارید تا دیگ از جوشش بیافتد. در این مرحله دیگر از لوله مایعی خارج نمیشود

18- درب دیگ را با دقت باز کرده و با کمک دستگیره محتویات آنرا دور بریزید.

از مرحله 1 شروع کنید و آنقدر ادامه دهید تا ودکای پایه تمام شود.

ودکای دوآتشه حاصل را که همه آن در یک ظرف یا مخزن قرار دارد هم بزنید و درجه الکلی آنرا برای ثبت بر روی بطریهای این مشروب یادداشت کنید.

هر آنچه را که جداگانه و بعنوان "ته تقطیر" در اختیار دارید میتوانید برای رقیق کردن این مشروب ، دادن طعم و پائین آوردن درجه الکلی لیکور دوآتشه و یا هرگونه ودکای دیگر میتوانید بکار برید. درجه الکلی آن پائین و شاید به حدود 15% برسد.

اگر همه مراحل را درست عمل کرده باشید ودکای دو آتشه با درجه الکلی حدود 55% تا 60%دارید. همه شیشه ها را درون شیشه (جار) بزرگی ریخته تا دارای درجه الکلی مساوی شود. با کمک قیف و پیمانه مجددا شیشه ها را تا 5 سانتیمتری گلوی آن پر کرده درب آنرا با چوب پنبه یا تشتک محکم کنید. روی شیشه ها برچسب زده و با ذکر تاریخ مشروب خود را نامگذاری و دوآتشه بودن آنرا حتما قید کنید.

برای مصرف صحیح این مشروب دستورات تهیه زیادی موجود است که اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها: ,

24 Responses to “عرق دو آتشه”

  1. # Anonymous ناشناس

    فروش عرق کشمش ارمنی (۱۰۰%کشمش خالص)
    همراه:۰۹۳۹۷۴۸۹۷۶۷  

  2. # Blogger Unknown

    احسنت به این توضیحات کامل و دقیق رحم الله علی الاابوک
     

  3. # Anonymous ناشناس

    با سلام من کشمش مویز خریدم درست طبق دستور درست کردم ولی چون کشمش من کثیف بود انرا شستم الان با دستگاه گلابگیر که میکشم درصد الکل رو ۴۰ یه لیترو نیم بیشتر نمیده بقیش پس اب میشه چیکار کنم حالا درصد بهم نمیده  

  4. # Anonymous ناشناس

    Telegram:
    R_antahoora@  

  5. # Anonymous ناشناس

    باسلام خدمت شما.سوال من اینه که برای تهیه عرق باید شراب اولیه رو صاف کنیم یا همراه با تفاله باید بجوشونیم؟از کسی شنیدم که میگفت بدون تفاله باید جوشیده بشه و کس دیگری هم میگفت باید فقط تفاله رو بجوشونیم.ممنون میشم راهنماییم کنین.  

  6. # Blogger Unknown

    چوب و هسته‌هاشو بگیر با تفاله بریزی بهتره  

  7. # Blogger Unknown

    سرافراز باشی  

  8. # Blogger Unknown

    کشمش مخصوص این کار
    ملایری کیلویی۲۲هزارتومن تهران
    بار تمیز عکس هم میفرستم
    ۰۹۳۵۳۲۵۳۴۸۱  

  9. # Blogger Kami

    این نظر توسط نویسنده حذف شده است.  

  10. # Anonymous ناشناس

    باسلام. خدمت استادعزیز. باتوجه به رعایت تمام اصول شما. در پروسه شراب گیری و تقطیر. با توجه به نوع کشمش در مواردی با توجه به بالا بودن درصد 46% گیرای آن تا حود یک ساعت می باشد.به نظر شما چه علتی دخیل می باشد.  

  11. # Blogger Unknown

    شراب اولیه را همونجوری بریز تو دیگ تقطیرش کن. هیچگونه نیازی به صاف کردن یا برداشتن هسته و چوب نیست.  

  12. # Blogger Unknown

    سلام دایل اینکه عرق بدس امده بو الکل داره ولی گیرایی نداره چیست و ایا میشه دوباره همین تبخیر رو دوباره بعنل اورد؟  

  13. # Blogger Unknown

    سلام من با خرما عرق گرفتم
    در مجموع چند تا شیشه ۳۰ درصد شد
    درصدش خوبه یا باید بالا تر باشه  

  14. # Blogger Unknown

    به شستن ربطی ندار. یه جایی از کارت اشکال داره. حدودا هر 2.5 یک و نیم لیتر عرق 45 درصد میده  

  15. # Blogger Unknown

    عرق که شما گرفتی در صد پائینه.  

  16. # Blogger Unknown

    باید بالاتر باشه. ته تقطیر عرق رو بریز دور  

  17. # Anonymous یاسین

    باسلام ، یه سوال داشتم از اساتید

    من از شراب عرق گیری کردم حدودا از هر ۴ لیتر شراب یه لیتر عرق ۴۵ تا ۵۰ درصد گرفتم

    الان میخوام دوباره تقطیرش کنم ، میدونید از هر لیتر عرق اولیه چند لیتر عرق دوبار تقطیر با همون درصد الکل میشه دراورد ؟  

  18. # Blogger Unknown

    جالب بود ایول
     

  19. # Anonymous ناشناس

    سلام به همه دوستان .من خودم امسال مقدار زیادی انگور با روش متداول درست کردم از تجربه خودم بگم شاید به درد دوستان بخوره و داخل انگورهای له شده بجای شکر ۳ کیلو عسل و ۳ کیلو خرما زدم و باید بگم مزه اش عالی شده و گیراییش بینظیره و حتی شابشو جدا کردم و لرد و تفاله که داشت رو تقطیر کردم و باید بگم خیلی خوشبو و خوش مزه طعم شده. ففط اینو بگم که وقتی موقع تقطیر زیر دستگاه تقطیر رو روشن میکنید یکم که گرم شد زیرشو خیلی کم کنید و بزارید آروم آروم داغ بشه چون درجه بخار آب بالاتر از الکله و الکل زودتر بخار میشه و بهتر و خوش طعمتر میشه زیرشو کم کنید .شک نکنید نتیجش عالی میشه بار اول ۵۴ درصد که بالاترینش بود و تا ۱۸ درصد هم گذاشتم تقطیر بشه .حتی من دو تقطیره کردم ۷۳ درصد بمن الکل داد. و همرو متعادل کردم روی ۴۵ درصد .انیدوارم اینا که گفتم به دردتون بخوره . ممنون دم همتون گرم . خوش باشید .  

  20. # Anonymous ناشناس

    راستی یادآور بشم به دوستان که برای تقطیر و به دست آوردن یه برندیه خوب حتما پوست و هسته های انگور را از تفاله و لرد جدا کنید چون مزه اش تند میشه و کارو خراب میکنه و برای اینکه ته نگیره زیرشو کم کنید شعله باید خیلی کم باشه تا ته نگیره و مزه اون کنیاک و یا برندی که میخواید به دست بیاد خوب و خوش طعم باشه .همتون استادید ولی بد نیست این تجربه رو هم شما بکار بگیرید. عزیت زیاد شاد باشید  

  21. # Anonymous ناشناس

    دوست عزیز . سلام
    من خودم که دوبار تقطیر کردم تقطیر اول ۵۳ درصد شروع شد به پایین و تقطیره دوم از ۷۴ درصد شروع شد و جالب این که بویی که عرق دوم داشت خیلی نرمتر و هرچند الکلش خیلی بالا بود ولی بوی بهتری داشت البته همین الان دستگاه در حاله کاره و همچنان دوتقطیره دارم میگیرم��  

  22. # Anonymous ناشناس

    سلام . بله حتما پوست و هسته های انگور را بعد از اینکه حسابی با دست توی مشت فشار دادی و شرابشو گرفتی بریز دور چون طعمشو تند و خراب میکنه و دستگاه تقطیرت هم ته میگیره . حتما شعلشو هم خیلی کم کن . خیلی عالی میشه  

  23. # Blogger Unknown

    باسلام خدمت استاد محترم من از تفاله شراب عرق گرفتم خیلی کدر شد وتویه دیگ تهش سوخت بدبو شده برای رفع بو چیکار باید بکنم تا بوی زنندش بره  

  24. # Blogger حمید

    سلام عرق را میشود سه مرتبه تقطیر کرد مشکلی پیش نمیاد؟؟  

ارسال یک نظر

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© می سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است